27. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov 2018

27. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov 2018
(20. červenec – 11. srpen)
V Českém Krumlově se představí Piotr Beczała se Sondrou Radvanovsky, Javier Perianes, Jiří Bárta, Hradišťan, Čechomor s Lúčnicou, swingový večer ve stylu Las Vegas i muzikály legendárního Leonarda Bernsteina
Již po sedmadvacáté se v Českém Krumlově uskuteční multižánrová hudební přehlídka evropského významu – Mezinárodní hudební festival, který vedle interpretů patřící ke špičce současné zahraniční a tuzemské hudební scény představí i mladé talentované umělce. Mezi 20. červencem a 11. srpnem nabídne celkem 21 hudebních produkcí různých žánrů – operní galakoncert, symfonické a komorní koncerty, varhanní koncert, autentickou interpretaci, muzikál, swing, folklór i crossover. To vše jako
vždy na atraktivních místech Českého Krumlova, které hudební zážitky umocňují – v Zámecké jízdárně a Maškarním sále, pod širým nebem v Pivovarské zahradě, Klášterní zahradě, Zahradě Kooperativy či Zámecké zahradě, i v atmosféře kostela Božího Těla a Panny Marie Bolestné v areálu bývalého minoritského kláštera. I v letošním roce předprodej vstupenek probíhá ve dvou časových pásmech,
která jsou cenově odlišena – do 31. května 2018 jsou ceny vstupenek nižší, včasný nákup vstupenek tedy přináší možnost úspory.
Festival zahájí výtvarně pojatá hudební féerie, na níž vystoupí Jiří Bárta, Sooyeon Kim, Christiane Noll a Hugh Panaro, Schola Gregoriana Pragensis ad. Druhý festivalový večer bude patřit dvěma světovým pěveckým hvězdám, které spojuje Metropolitní opera a další prestižní pódia, polskému tenoristovi Piotru Beczałovi a americko-kanadské sopranistce Sondře Radvanovsky. Doprovodí je PKF – Prague Philharmonia pod vedením Leoše Svárovského. Z dalších velkých osobností klasické
hudby na letošním ročníku vystoupí například vynikající španělský klavírista Javier Perianes s Filharmonií Bohuslava Martinů a dirigentem Manuelem Hernández-Silvou, nebo korejská violoncellistka Mee-Hae Ryo, která se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod taktovkou
Christiana Schulze zahraje jeden z nejkrásnější violoncellových koncertů – Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr h moll.
Festival vzdá rovněž poctu několika osobnostem, jejichž výročí si v roce 2018 připomínáme. Devadesáté výročí úmrtí Leoše Janáčka uctí Wihanovo kvarteto koncertem z jeho tvorby, a hold významné české hudební osobnosti Emilu Friedmannovi Kossuthovi, od jehož narození uplyne v letošním roce sto deset let, vzdá za doprovodu Filharmonie Hradec Králové německá houslistka
Tanja Becker-Bender. S komorními programy vystoupí nejuznávanější český violoncellista současnosti Jiří Bárta, renomovaný kytarista Pavel Steidl, soubor Concilium Musicum Wien nebo varhaník Jaroslav Tůma. Festival dává pravidelně příležitost také mladým laureátům interpretačních soutěží. Vítězka soutěže Za doprovodu Jihočeské filharmonie a pod taktovkou Jana Kučery budou
společně koncertovat jedni z nejnadějnějších houslistů nastupující generace, Miroslav Ambroš a Jaroslaw Nadrzycki. Íránský houslista Amin Ghafari zahraje se Sukovým komorním orchestrem pod vedení mladé dirigentky Nikoly Kraft. Soudobou hudbu představí na svém koncertu absolutní vítěz Concerto Bohemia, soubor Francisextet. Florea Theatrum je unikátní mobilní divadlo využívající
principů barokní divadelní architektury. V jedné z krumlovských zahrad a v autentické interpretaci souboru Musica Florea se sólisty a tanečním souborem Hartig Ensemble představí fascinující svět krásné Händelovy hudby a bohatých rytmů v rámci pastorálních výjevů, kterým kraluje múza tance Terpsichora. Program s názvem Carolus IV. – Rex et Imperator, s nímž vystoupí soubor Schola Gregoriana Pragensis, bude pestrou hudební mozaikou z repertoáru, který byl úzce spjatý s osobou
panovníka Karla IV.
Festival však nabídne i osvěžující populární žánry. Jeden z nejlepších orchestrů v kategorii etno a world music Cigánski Diabli uvedou spolu se skupinou Čarovné Ostrohy tanečně-hudební představení inspirované operou G. Bizeta s názvem „Carmen Fantasy by Gypsy Devils“. Jejich zpracování přináší zcela nový pohled na tento klasický příběh lásky. Autenticitu příběhu umocňují cikánské písně a hudba, které zároveň podtrhují temperament a emocionalitu hlavní hrdinky.
Vystoupení je doplněno dynamickým mixem tanečních stylů obohacených o prvky jazzu, etna i flamenca a o výjimečnou virtuozitu, která je neodmyslitelnou součástí uměleckého projevu slovenského souboru. HRADIŠŤAN & Jiří Pavlica je ojedinělé seskupení s vysokou uměleckou i interpretační úrovní, nezvykle širokým žánrovým záběrem a netradičním repertoárem, který v počátcích vycházel zejména z lidové tradice. Swingový večer ve stylu Las Vegas připravil zpěvák Jan Smigmator. Spolu s RTV Big Bandem Felixe Slováčka v něm představí především písně George
Gershwina, jehož stodvacáté výročí narození si v roce 2018 připomíná celý svět, a dále také slavné melodie Richarda Rodgerse a Lorenze Harta, Duka Ellingtona, Michela Legranda, Cola Portera, Irvinga Berlina, Franka Sinatry, Elly Fitzgerald, Tonyho Bennetta, Barbry Streisand, Deana Martina a dalších.
Hosty koncertu budou multižánrová zpěvačka Dasha, „německý Sinatra“ Tom Gaebel a taneční skupina Pop Balet. Pro návštěvníky bude připravena také afterparty s casinem Falešných hráčů (ruleta, poker, blackjack), electroswingovým DJ, tanečním parketem s výukou swingového tance, degustačním barem a večerním rautem. Program letošního muzikálového večera akcentuje sté výročí narození vynikajícího amerického skladatele a dirigenta Leonarda Bernsteina. Sólisté z Broadwaye – Christiane Noll, Dee Roscioli, Hugh Panaro a Darius de Haas – za doprovodu Severočeské filharmonie Teplice pod vedením amerického dirigenta Randalla Craiga Fleischera uvedou ukázky
z Bernsteinových slavných děl On the Town, Candide, West Side Story ad. Významné výročí zrcadlí i závěrečný festivalový Česko-Slovenský večer, který spolu s populární kapelou Čechomor, která příští rok slaví 30 let své existence, a jejich hostující zpěvačkou Martinou Partlovou, Dechovou hudbou Vlado Kumpana, Vojenskou hudbou Olomouc a legendárním slovenským tanečním souborem Lúčnica, oslaví sté „narozeniny“ našeho státu.
Kompletní program naleznete na www.festivalkrumlov.cz v sekci Program.
MHF Český Krumlov v letošním roce navázal spolupráci se Základní uměleckou školou Jaroslava Ježka, která zajišťuje hudební vzdělávání pro děti a mládež se zrakovým postižením. MHF se rozhodl vybraným žákům školy umožnit účinkování na zahájení festivalu a zároveň navštívit festivalové koncerty a poslechnout si tak špičkové profesionální hudebníky.
Pátek 20. 7. 21:00hod
Letní jízdárna zámecké zahrady
Slavnostní zahajovací galavečer – „Festive Overture“ (hudebně-obrazová féerie)
Účinkují: Jiří Bárta, Sooyeon Kim, Christiane Noll a Hugh Panaro, Schola Gregoriana Pragensis, Jan Smigmator ad.
Sobota 21. 7. 20:30hod
Pivovarská zahrada
Zahajovací operní galakoncert
Piotr Beczała /tenor/ a Sondra Radvanovsky /soprán/
PKF – Prague Philharmonia, dirigent: Leoš Svárovský
Program
Giacomo Puccini:
Capriccio sinfonico
„Recondita Armonia“, árie Cavaradossiho z 1. dějství opery Tosca
„Vissi d’arte”, árie Tosky z 2. dějství opery Tosca
„E lucevan le stelle,“ árie Cavaradossiho z 3. dějství opery Tosca
Giuseppe Verdi:
„D’amor sull’ali rosee”, árie Leonory ze 4. dějství opery Trubadúr
předehra k opeře Nabucco
„Ah! Perche qui! Fuggite!“, duet Amélie a Riccarda z 2. dějství opery Maškarní ples
přestávka
Umberto Giordano:
„La mamma morta”, árie Maddaleny di Coigny z 3. dějství opery Andera Chénier
Georges Bizet:
„La fleur que tu m‘avais jetee“, květinová árie Dona Josého z 2. dějství opery Carmen
Antonín Dvořák:
„Měsíčku na nebi hlubokém“, árie Rusalky z 1. dějství stejnojmenné opery
„Vidino divná, přesladká“ árie prince z 1. dějství opery Rusalka
Frederick Loewe – Alan Jay Lerner:
předehra k muzikálu My Fair Lady
„I Could Have Danced All Night” píseň Lízy Doolittlové z muzikálu My Fair Lady
Franz Lehár:
„Dein ist mein ganzes Herz“ árie Su-Čonga z 2. dějství operety Země úsměvů
„Wer hat die Liebe uns ins Herz gesenkt” duet Lízy a Su-Čonga z 2. dějství z operety Země úsměvů
Polský tenorista Piotr Beczała patří ve svém hlasovém oboru
k absolutní světové špičce. Svoji oslnivou kariéru zahájil roku 1996
v zemském divadle v Linci, o rok později se stal členem souboru opery
v Curychu a v dubnu 2004 debutoval v Covent Garden jako Italský
zpěvák ve Straussově Růžovém kavalírovi. Dva roky nato se poprvé
představil v milánské La Scale jako Vévoda ve Verdiho Rigolettovi a se
stejnou rolí vzápětí debutoval také v Metropolitní opeře. Další
významný milník jeho umělecké dráhy představoval roku 2009 rychlý
záskok za Rolanda Villazóna při představení Donizettiho Lucie
z Lammermooru s Annou Netrebko v titulní roli, které bylo v rámci
projektu Metropolitní opery „Live in HD“ přenášeno živě do celého
světa. Pěvcova bohatá diskografie zahrnuje řadu CD nahrávek stěžejních rolí klasického operního repertoáru. Na svém CD s názvem Slavic Opera Arias má i skvělého Prince z Dvořákovy Rusalky a Jeníka ze Smetanovy Prodané nevěsty. Od roku 2012 nahrává exkluzívně pro Deutsche Grammophon.
www.piotrbeczala.com
Americko-kanadská sopranistka Sondra Radvanovsky je celosvětově
uznávanou umělkyní vystupující na nejprestižnějších operních
pódiích. Hloubku a nádherné zabarvení jejího hlasu doplňuje její
mimořádné dramatické nadání a všestrannost při provádění velmi
rozsáhlého repertoáru od titulních rolí jako Rusalka a Lucrezia
Borgia po Roxanne v Cyranovi z Bergeracu a titulní roli v opeře
Manon Lescaut. Je považována za jednu z nejlepších sopranistek
Verdiho oper současnosti a současně za jednu z nejlepších
interpretek bel canta. Z belcantového repertoáru jmenujme její
vynikající ztvárnění Donizettiho „tří královen”, hlavních sopránových
rolí v jeho tudorovských dramatech. V sezóně 2015/16 zpívala
Sondra Radvanovsky titulní role v inscenacích Anna Bolena, Maria
Stuarda i roli královny Alžběty v opeře Roberto Devereux, což žádná
jiná pěvkyně v historii Metropolitní opery nedokázala. Role tří královen vyzdvihly její herecké schopnosti a hlasovou vytříbenost ve velmi rozdílných rolích. Deník New York Times popsal její umění těmito slovy „vystoupení plné citové zranitelnosti a hlasové troufalosti, milník v kariéře významné umělkyně”. Radvanovsky byla kritikou označena jako „Norma své generace“. Na úvod letošní sezóny
Met uvedla s mimořádným úspěchem nové nastudování právě tohoto Belliniho mistrovského díla.
www.sondraradvanovsky.com
Leoš Svárovský vystudoval hru na flétnu na
Pražské konzervatoři a dirigování na Hudební
akademii múzických umění u prof. Václava Neumana. Svou kariéru začal v pražském
Národním divadle jako asistent Zdeňka Košlera. V roce 1991 byl nadací Herberta von
Karajana pozván ke spolupráci s Georgem Soltim, Claudiem Abbadem a Vídeňskými
filharmoniky na festivalu Sommerspiele Salzburg. Od počátků své kariéry byl
šéfdirigentem vynikajících českých a slovenských orchestrů. Působil např. jako
hlavní dirigent baletu pražského Národního divadla a umělecký šéf a šéfdirigent Státní opery Praha.
Působí u Slovenské filharmonie jako stálý hostující dirigent, spolupracuje s Českou filharmonií a s Českým filharmonickým sborem Brno. Je pravidelně zván na pódia mnoha renomovaných hudebních festivalů v České republice i v zahraničí a spolupracoval s mnoha významnými sólisty i s vynikajícími
zahraničními orchestry. Většina nahrávek Leoše Svárovského byla pořízena firmou Supraphon Records, ale spolupracoval také s dalšími významnými nahrávacími společnostmi, např. Newport Classic, New Millenium Records BBC a ULTRAPHON Arco Diva. Od roku 2000 je pedagogem na katedře dirigování HAMU v Praze a od roku 2014 šéfdirigentem Aichi Symphony Orchestra v Nagoyi v Japonsku.
www.leossvarovsky.com
Orchestr PKF – Prague Philharmonia založil roku 1994 Jiří Bělohlávek pod názvem
Pražská komorní filharmonie jako těleso složené z čerstvých absolventů hudebních
škol. Bělohlávek stál v čele orchestru až do roku 2005, kdy jej na tři koncertní sezóny
vystřídal švýcarský dirigent Kaspar Zehnder.
V letech 2008–2016 působil jako její šéfdirigent a umělecký ředitel Jakub Hrůša.
Od sezóny 2015/2016 vede orchestr francouzský dirigent Emmanuel Villaume.
Stěžejní repertoárovou oblastí je od počátku existence souboru hudba vídeňského
klasicismu, která je doplňována skladbami období romantismu a zvláštní koncertní řadou s hudbou 20. století. Za třiadvacet let svého působení se orchestr etabloval jako jedno z nejuznávanějších těles na domácí scéně a pravidelně vystupuje i na zahraničních pódiích. Natočil již více než 80 alb pro přední světová vydavatelství (Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi, Decca) a obdržel za ně četná prestižní ocenění.
www.pkf.cz
Neděle 22. 7. 11:00hod
Kostel Božího Těla a Panny Marie Bolestné
Jaroslav Tůma /varhany/
Program:
A. V. Michna: Duše v očistcovém ohni – hymnus; J. Tůma: Duše v očistcovém ohni – Toccata in a ve stylu Georga Muffata; A. V. Michna: Svaté lásky labirynth – hymnus ; J. Tůma: Svaté lásky labirynth –
Passacaglia ve stylu Johanna Kriegera; A. V. Michna: Lidská křaplavost a anjelská líbeznost při muzice na Svatou Trojici – hymnus ; J. Tůma: Lidská křaplavost a anjelská líbeznost při muzice na Svatou Trojici; J. S. Bach: Koncert F dur BWV 978 podle Antonia Vivaldiho; J. S. Bach: Chorální zpracování O Herre Gott, dein göttlich Wort BWV 1110; G. Muffat: Toccata septima
Jaroslav Tůma se stal laureátem řady interpretačních varhanních soutěží, např. v Linci v roce 1978, v soutěži Pražského jara v roce 1979, v soutěži Johanna
Sebastiana Bacha v Lipsku v roce 1980 a mnoha dalších. Jeho diskografie čítá již přes padesát titulů, převážně sólových. U firmy Supraphon vyšla jeho řada
kompaktních disků Historické varhany Čech, která zachycuje autentický zvuk vzácných varhan různých epoch od renesance až po začátek 20. století. U firmy
Arta Records vydal kromě řady titulů bachovských (Dobře temperovaný klavír, Goldbergovy variace, Orgelbüchlein, Toccaty, preludia a fugy) např. Třicet
šest fug pro pianoforte Antonína Rejchy, Eklogy Václava Jana Tomáška a varhanní sonáty Paula Hindemitha. Pro Český rozhlas připravuje pořady o
varhanní a duchovní hudbě, v roce 2012 dokončil také soubornou rozhlasovou nahrávku devětadvaceti klavírních sonát Jana Ladislava Dusíka. Je autorem hudby k filmu Pavla Kouteckého
Proměny Pražského hradu a sbírky varhanních skladeb Svaté lásky labirynth aneb Česká mariánská muzika na témata Adama Václava Michny z Otradovic.
www.jaroslavtuma.cz
Úterý 24. 7. 19:30hod
Maškarní sál
Miroslav Ambroš /housle/ a Jaroslaw Nadrzycki /housle/
Jihočeská filharmonie, dirigent: Jan Kučera
Program
G. F. Händel: Concerto Grosso G dur, op. 6 č. 1; J. S. Bach: Koncert pro dvoje housle d moll, BWV 1043; B. Britten: Simple Symphony op. 4; F. Mendelssohn-Bartholdy: Koncert č. 1 d moll.
Miroslav Ambroš studuje od roku 2006 na Hudební fakultě
AMU v Praze u Prof. Ivana Štrause a od října 2008 také na
Hochschule für Musik und Theater Hannover u Prof.
Krzysztofa Wegrzyna. Byl soukromým žákem Mistra Josefa
Suka. V roce 2007 absolvoval mistrovské houslové kurzy v
Ottawě v Kanadě u profesora Manhattan School of Music
Pinchase Zukermana, kde spolupracoval také se zakládajícím
členem Emerson kvartetu Eugenem Druckerem. Miroslav
Ambroš zvítězil v mnoha celostátních a mezinárodních
soutěžích (Prague Junior Note, soutěž Bohdana Warchala na
Slovensku, Kociánova houslová soutěž, Soutěž konzervatoří
České republiky.) V roce 2003 se stal absolutním vítězem
mezinárodní soutěže „Du Prix des Jeunes Talents Européens
de Musique Classique“ v Marseille. V roce 2004 získal na
základě vítězství v soutěži stipendium společnosti YAMAHA. Společně s klavíristou Markem Šedivým se stal absolutním vítězem Národní soutěže Concertino Praga 2006 pro komorní soubory. V listopadu roku 2008 realizoval mimořádně úspěšné turné s Czech Virtuosi orchestra po jedenácti městech
Španělska. Společně s Josefem Sukem, Jiřím Bártou, Janem Simonem a Karlem Untermüllerem vystoupil na Mezinárodním hudebním festivalu Pražské Jaro 2008 a s těmito vynikajícími umělci také natočil CD se skladbami A. Dvořáka a J. Suka u společnosti Supraphon. Hraje na vzácný nástroj italského mistra houslaře Camilla de Camilliho z roku 1734.
www.miroslavambros.com
Polský houslista Jarosław Nadrzycki debutoval jako
dvanáctiletý v Moskvě ve Velkém sále Moskevské státní
konzervatoře P. I. Čajkovského za doprovodu orchestru této
instituce. V současné době je považován za jednoho z
nejnadějnějších houslových virtuózů své generace. Během své
kariéry vystoupil společně s renomovanými orchestry včetně
Královské filharmonie, Londýnského filharmonického
orchestru, Hamburské filharmonie, Filharmonického
orchestru George Enescu, Symfonického orchestru Simona
Bolívara, Curyšského symfonického orchestru a Komorního
orchestru Polského rozhlasu. Mezi největší Nadrzyckého
úspěchy z poslední doby patří debut s Londýnským
filharmonickým orchestrem a koncertní turné s tělesem MDR Sinfonieorchester pod vedením Kristjana Järviho v rámci 17. ročníku Velikonočního festivalu Ludwiga van Beethovena v Polsku. V roce 2013 provedl houslové koncerty z pera Arama Chačaturjana a Dmitrije Šostakoviče na Mezinárodním festivalu Arama Chačaturjana k 110. výročí narození tohoto skladatele. V blízké
budoucnosti jej čekají koncerty s ansámblem MDR Sinfonieorchester, Londýnským filharmonickým orchestrem a Národním symfonickým orchestrem Polského rozhlasu v Katovicích pod vedením Paula Goodwina stejně jako řada dalších koncertů a recitálů napříč Evropou.
www.jaroslawnadrzycki.com
Dirigent, skladatel a klavírista Jan Kučera patří mezi nejvšestrannější
české umělce. Jako dirigent pravidelně spolupracuje s předními
českými orchestry, s nimiž kromě klasického repertoáru provedl nebo
natočil více než sto symfonických skladeb soudobých autorů, často v
premiéře. Pro svou hudební všestrannost a pohotovost je často
vyhledáván i k produkcím crossoverových koncertů. Spolupracuje se
SOČR a Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. Na Nové scéně
Národního divadla v Praze nastudoval dvě krátké opery Dmitrije
Šostakoviče – Antiformalistický jarmark/Orango a ve světové
premiéře svoji komickou operu Rudá Marie, podle rozhlasového
seriálu Rodinka Tlučhořových autorů Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse.
Jan Kučera je od sezóny 2015/2016 angažován jako šéfdirigent
Karlovarského symfonického orchestru.
Jihočeská filharmonie byla v Českých
Budějovicích založena v roce 1981 s původním
názvem Jihočeský státní orchestr. V současnosti
má 37 členů a zůstává jedinou profesionální
filharmonií v Jihočeském kraji. U vzniku orchestru
stál dirigent Jaroslav Vodňanský, později se ve
funkci šéfdirigenta vystřídali Ondřej Kukal,
Břetislav Novotný, Jaroslav Krček a Stanislav
Vavřínek. Od roku 2008 je šéfdirigentem Jan
Talich. Orchestr vedle samozřejmé interpretace hudby klasických skladatelů a skladeb vhodných pro menší orchestry i malý koncertní sál stále více sleduje i současný trend propojování žánrů, objevování nových pohledů na interpretaci a prezentaci a systematicky pracuje na stále vyšší kvalitě. Většina hudebníků jsou mladí, ctižádostiví, šikovní a perspektivní interpreti, kteří velmi vítají jakoukoliv další
možnost spolupráce se špičkovými dirigenty i sólisty. Ambicí Jihočeské filharmonie je udržet žádoucí zájem stávajících abonentů a současně se zaměřit na mladší publikum a širší veřejnost tak, aby přišli i ti Jihočeši, které tzv. vážná hudba doposud více méně míjí. Kapacitu, směr i chuť určitě má.
www.jcfilharmonie.cz
Středa 25. 7. 19:30hod
Maškarní sál
Wihanovo kvarteto – „Pocta L. Janáčkovi“ /90 let od úmrtí/
Leoš Čepický /1. housle/, Jan Schulmeister /2. housle/, Jakub Čepický /viola/, Michal Kaňka nebo
Matěj Štěpánek /violoncello/
Program
L. Janáček: Smyčcový kvartet č. 1 z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty; B. Smetana: Smyčcový
kvartet č. 2 d moll; A. Dvořák: Cypřiše /výběr/; L. Janáček: Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“
Wihanovo kvarteto je jedním z předních
smyčcových kvartet, jež v nedávných letech
vznikla z velké české interpretační školy. Kvarteto
vzniklé v roce 1985 a stále tvořené čtyřmi
původními členy si získalo mimořádný věhlas za
interpretaci jak českého repertoáru, tak i mnoha
nejpřednějších děl kvartetního repertoáru období
klasicismu a romantismu i děl moderních. Jeho
rozvíjející se obdivuhodná mezinárodní kariéra
zahrnuje vystoupení na předních festivalech v
Evropě a na Dálném východě. Pravidelně koncertuje v USA a podniklo turné po Austrálii a Novém Zélandu, jež se setkalo se značným ohlasem. Je častým hostem ve Velké Británii a jeho vystoupení jsou často na pořadu vysílání jak Radia 3, tak i koncertů Wigmore Hall, Bridgewater Hall, South Bank a v mnoha jiných místech. Diskografie kvarteta – přes 20 CD – svědčí o jeho vřelém vztahu k české
hudbě, ale zahrnuje také mnohá klasicistní, romantická a moderní díla kvartetního repertoáru.
Wihanovo kvarteto je laureátem mnoha mezinárodních soutěží. Špičkový komorní soubor se
představí v dílech B. Smetany, A. Dvořáka a L. Janáčka.
www.wihanquartet.co.uk
Čtvrtek 26. 7. 19:30 hod.
Zámecká jízdárna
Cigánski Diabli
Ernest Šarközi /cimbál/, Silvie Šarközi /violoncello a zpěv/, Štefan Picúr Banyák /1. housle, primarius/,
Emil Hasala /housle a texty/, Jozef Farkaš /viola/, Róbert Fehér /kontrabas, kytara/, Zoltán Grunza /klarinet a tárogató/
Taneční skupina Čarovné ostrohy – Magic Spurs
Peter Živner – vedoucí skupiny
Denisa Sofia Pavelová /flamenco tanec/, Árpád Jánoška /zpěv/
Program
„Carmen Fantasy by Gypsy Devils“- tanečně-hudební představení inspirované slavnou operou G. Bizeta
Slavné melodie Georgese Bizeta zazní v originální úpravě Ernesta Šarköziho, vedoucí osobnosti orchestru Cigánski Diabli, jednoho z nejlepších orchestrů v kategorii etno a world music na světě.
Mistrovsky zde kombinují folklór s ostatními hudebními žánry (jazz, etno, flamenco), a doplňují je o výjimečnou virtuozitu, která je neodmyslitelnou součástí jejich uměleckého projevu. Cigánski Diabli je název jedinečného
seskupení hudebníků, kteří od roku 1991 dokázali to, co se ve střední Evropě
podařilo málokomu. Orchestr Cigánski Diabli není folklorní romské seskupení
nadšených amatérů, ale jde o renomovanou skupinu osmi profesionálů,
skvělých hudebníků s klasickým školením.
Jejich produkci romský naturel vtiskl zvláštní, podmanivou atmosféru a
nezapřou svůj temperament. Alba z produkce Cigánských Diablů jsou žádaná a
ceněná pro originální aranžmá i perfektní hráčské umění. Interpretují klasiku po svém, ale ctí její zákonitosti, nevyhýbají se operetnímu či muzikálovému repertoáru, vybírají si hudební lahůdky z folkloru cikánského, slovenského, ruského, maďarského, židovského i rumunského, přičemž vždy uchvátí houslová sóla primáše Štefana Banyáka či hráče na cimbál Ernesta Šarköziho, podobně jako
violoncello jeho manželky Silvie, klarinet Zoltána Grunzy, viola Jozefa Farkaše nebo kontrabas Alexandra Miháka a Tibora Lévaie. Z významných koncertních pódií, na kterých orchestr koncertoval, jmenujme Berlínskou filharmonii, Komische Oper a Kozerthaus v Berlíně, Royal Opera House v Londýně, Hans Max Saal v Mnichově, Smetanovu síň v Praze, Konzert und Kongressaal v Luzernu, Concert Hall v Melbourne, Goldener Saal-Musikverein ve Vídni ad. Orchestr vystupoval na mnohých
významných hudebních festivalech, jako jsou BadKissinger Sommer, Beethovenfest Bonn, David Oistrach festival Pärnu, Liszt festival Raiding, Euroclassic Pirmasens, World Arts festival Jeju či Pražské jaro. Spolupracuje s mnohými předními symfonickými orchestry, dirigenty, pěvci a instrumentalisty
rozličných hudebních žánrů – Ramón Vargas, Paul Gulda & Vídeňské smyčcové kvarteto, Gipsy Kings nebo Rick Astley. Cigánski Diabli jsou velmi příznivě přijímáni i širokou veřejností, doma i v zahraničí, o čem svědčí pozvánky na mnohé významné festivaly a také desítky tisíc prodaných CD nosičů, které dosáhly na 3 zlaté a 2 platinová ocenění. V roce 2000 soubor převzal od Slovenské hudební akademie
3x cenu Grammy – za Nejlepší orchestr, Nejlepší album a Nejlepší interpret.
www.ciganskidiabli.sk
Soubor Čarovné ostrohy je považovaný za zakladatele folklórní
moderny a jsou seskupením, které reprezentuje slovenský netradiční
folklór doma i v zahraničí. Vznikl v roce 2004 a jejich taneční
mistrovství se dostalo do širšího povědomí publika a svými
oduševnělými vystoupeními si získali srdce diváků. Mezi poslední a nejznámější vystoupení skupiny patří energická show Rockom krokom
aneb folklór natvrdo, v kterém za asistence vzdušných akrobatek, breakdancerů a rockových muzikantů předvádějí jedinečné choreografie světové pop-music v kombinaci s nejznámějšími folklórními písněmi v rockovém provedení a spojují tak svět tradicí se světem moderního projevu.
www.carovneostrohy.sk
Pátek 27. 7. 19:30hod
Zámecká jízdárna
Mee-Hae Ryo /violoncello/
Symfonický orchestr Českého rozhlasu, dirigent: Christian Schulz
Program
A. Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr h moll op. 104; J. Brahms: Symfonie č. 2 D dur
Violoncellistka Mee-Hae Ryo je jednou z nejvýznamnějších
korejských umělkyň současnosti. Studovala v USA na slavné
Juilliard School v New Yorku a doktorský titul získala na
Michiganské univerzitě. Zúčastnila se úspěšně různých
mezinárodních soutěží. Dále vystupovala jako sólistka a stala se
členkou v Koreji velmi populárního kvarteta „Quartet Noblesse“.
Jako sólistka vystupuje s renomovanými orchestry, jako jsou
např. Berlínští filharmonikové, Norimberský symfonický orchestr,
Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Wiener Konzertverein,
Soulská filharmonie ad. V roce 2006 natočila se Symfonickým
orchestrem Českého rozhlasu pod vedením Vladimíra Válka pro
firmu Sony Classic Schumannův violoncellový koncert. Meehae
Ryo je pravidelně zvána do porot mezinárodních violoncellových
soutěží.
www.celloryo.com
Christian Schulz pochází ze známé vídeňské hudební
rodiny a zahájil svou kariéru cellisty studiem hry na
violoncello. Později pokračoval ve studiu oboru
dirigování. Oba obory vystudoval na Vysoké škole
hudby a múzických umění ve Vídni. Věnuje se
komorní i sólové hře, v poslední době hlavně jako
cellista Vídeňských symfoniků. V roce 1997 společně
se členy Vídeňského symfonického orchestru založil
soubor Ambassade Orchester Wien a dodnes je jejím
uměleckým ředitelem. Schulz byl asistentem hvězdných dirigentů jako Vladimir Fedosejev, Yakov Kreizberg a Franz Welser-Möst. Na svém kontě
má vystoupení s renomovanými orchestry včetně Montrealského symfonického orchestru, souboru Staatsphilharmonie Halle, Chicagského symfonického orchestru, Norimberského symfonického orchestru a v neposlední řadě Vídeňského symfonického orchestru. Jako dirigent se představil na festivalu Bregenzer Festspiele. Spolupracuje s orchestrem Wiener Concert Verein, jejich společné koncerty se uskutečnily na půdě hudebního sálu Wiener Musikverein i na jiných místech a ze
spolupráce vzniklo i několik CD. Christian Schulz je prvním hostujícím dirigentem Státního filharmonického orchestru města Arad v Rumunsku od roku 2003 a v roce 2005 byl jmenován šéfdirigentem souboru Mozart Collegium Vienna. Působí také na pozici hudebního ředitele série koncertů „Schwingungen” ve Zlatém sále budovy Wiener Musikverein. V sezóně 2007/2008 se
Christian Schulz postaral o návrat a nastudování opery Kouzelná flétna na jeviště operního domu Wiener Volksoper. Od roku 2010 je generálním ředitelem hudebního programu kulturního centra OKF Teheran. Kromě své dirigentské činnosti se věnuje také vlastní tvorbě.
www.buchmann-kaspar.at/en/categorie/classic/dirigent-christian-schulz/
Symfonický orchestr Českého rozhlasu, jehož
tradice se odvíjí od roku 1926, patří k předním a
zároveň nejstarším českým orchestrálním tělesům.
Svou stále stoupající uměleckou úrovní si vydobyl
významné postavení v českém koncertním životě. V
současné době nabízí SOČR svým posluchačům
koncerty v rámci abonentní řady ve Dvořákově síni
Rudolfina. Zároveň patří k vítaným hostům
zahraničních koncertních síní. Prostřednictvím
mezinárodní hudební výměny v rámci Evropské
vysílací unie se nahrávky SOČRu dostávají ke
statisícům posluchačů v celé Evropě i zámoří.
www.rozhlas.cz/socr/portal
Sobota 28. 7. 20:30hod
Pivovarská zahrada
„Pocta Leonardu Bernsteinovi“
Muzikálový večer
Sólisté: Christiane Noll, Dee Roscioli, Hugh Panaro a Darius de Haas
Severočeská filharmonie Teplice, dirigent: Randall Craig Fleischer
Muzikálový večer se těší velkému zájmu diváků a stal se již nedílnou součástí dramaturgie festivalu,
do níž se i letos promítnou výročí umělců, jejichž výročí si v roce 2018 připomínáme.
Letošní muzikálový večer připomene 100. výročí narození vynikajícího amerického dirigenta a skladatele Leonarda Bernsteina. Program, na němž zazní ukázky z muzikálů „On the Town”,
„Wonderful Town”, „Candide”, „West Side Story”, „1600 Pennsylvania Avenue” ad., vzdá hold jeho umění.
Christiane Noll vystupovala v divadle Kennedy Center na Broadwayi v novém zpracování muzikálu
Ragtime, za což si vysloužila nominaci na cenu Tony and Drama Desk Award a získala cenu Helen Hayes Award za roli Matky. Na Broadwayi a při národním turné se mimo jiné objevila v představeních Chaplin (nominace na Drama Desk Award) a často hostuje jako sólistka v představení Bravo
Broadway se symfonickými orchestry ve většině států USA i na mezinárodní scéně. Účinkuje v
Carnegie Hall, v divadle Hollywood Bowl a v O2 Areně debutovala po boku Dame Julie Andrews s
představením Gifts of Music. Při její operní premiéře The Merry Widow v Kennedy Center byl jejím
pěveckým partnerem Plácido Domingo. V animovaném filmu The King & I zpívala roli Anny.
www.christycat.com/Christiane/
Dee Roscioli se nejvíce proslavila svým ztvárněním Elphaby ve velmi úspěšném broadwayském hitu Wicked. Tuto roli hrála na Broadwayi, v Chicagu a napříč Spojenými státy a Elphebu ztvárnila vícekrát
než jakákoli jiná herečka. Minulé léto Dee Roscioli působila v hlavní roli Mrs. Lovett v muzikálu Sweeney Todd na festivalu Pennsylvania Shakespeare Festival. V New Yorku má na svém kontě vystoupení v představeních The 24-Hour Musicals, Murder Ballad (Workshop, Manhattan Theatre
Club) a Therapy Rocks (NYMF). Dále ztvárnila Grizabellu na turné National Tour of Cats.
Nedávno provedla svou sólovou show před vyprodaným hledištěm v klubu Birdland v New Yorku a v Chicagu. Byla speciálním hostem na koncertu Anthonyho Rappa a Adama Pascala a společně s Anthonym Rappem vystupovala v nové hře s názvem Dedalus Lounge, která byla kritiky velmi pozitivně přijata. Poctou pro Dee Roscioli byla mimo jiné také pozvánka, aby vystoupila na slavném
koncertu Broadway on Broadway za doprovodu třicetičlenného orchestru.
http://www.johnsuchartists.com/johnsuch/artists_detail/21
Hugh Panaro je uznáván kritiky i milovaný fanoušky. Mezi jeho silné stránky patří všestrannost, charisma, znamenitý pěvecký talent a vzhled filmové hvězdy. K jeho excelentním rolím patří např.
Jean Valjean, kterého ztvárnil v roce 2008 ve špičkové produkci muzikálu Les Misérables v divadle Walnut Street Theatre, a za kterou získal cenu Barrymore Award. V roce 2010 se vrátil do broadwayského divadla Majestic Theatre, kde opětovně zpíval ikonického Fantoma opery a byl hlavní hvězdou slavnostního představení u příležitosti 25. výročí této inscenace. V roce 2012 byl oceněn prestižní Edwin Forrest Award.
www.hugh-panaro.net Muzikálový umělec a broadwayský herec Darius de Haas je výjimečný interpret, který se proslavil svým vznešeným tenorovým hlasem a emoční otevřeností na jevištích, v nahrávacích studiích a koncertních sálech celého světa. Na Broadwayi debutoval v představení Kiss of the Spiderwoman,
následovalo vystoupení v obnoveném uvedení muzikálu Carousel v Lincoln Centeru, působení v původním hereckém obsazení v muzikálu Rent a dále v představeních The Gershwins’ Fascinating
Rhythm a Marie Christine a na výročním koncertu k příležitosti 20. výročí Dreamgirls (pro nadaci Actor’s Fund). Za svůj výkon v hlavní roli muzikálu Running Man, nominovaném na Pulitzerovu cenu, získal cenu Obie. Dalších významných úspěchů při svém působení v divadlech Off-Broadway, v regionálních divadlech, na turné a při premiérách dosáhl v roli Caina v muzikálu Children of Eden
(Papermill Playhouse) a dále v představeních Saturn Returns (Public Theater) a Once On This Island
(1st National Tour), v opeře Johna Adamse a June Jordan I Was Looking At The Ceiling and Then I Saw
the Sky a v produkci Jesus Christ Superstar – Gospel v divadle Alliance Theater.
www.dariusdehaas.com
Randall Craig Fleischer je fenoménem hudebního
světa – je držitelem tří postů hudebního ředitele, jeho
skladby a aranžmá se hrají po celém světě, získal řadu
ocenění a během své kariéry působil na čtyřech kontinentech. Mezinárodní pozornost si poprvé získal, když při turné po Japonsku a Sovětském svazu v roce
1990 dirigoval Dvořákův violoncellový koncert, na němž jako sólista vystoupil Mstislav Rostopovič. Jako skladatel a hudební aranžér je čelním představitelem
žánrů „symphonic rock“ a „world music fusion“. Je spoluautorem učebnic pro děti a jako jediný americký dirigent získal cenu „Parent’s Choice Award“ časopisu Newsweek za svůj průlomový CD ROM Péťa a vlk.
www.randallcraigfleischer.com
První zmínky o konání koncertů Severočeská
filharmonie Teplice pocházejí již z roku 1828. Na
konci 19. století orchestr řídili významní dirigenti,
jako např. Felix von Weingartner, Richard Strauss,
nebo Siegfried Wagner. Od roku 1997 stál v jejím
čele kanadský dirigent Charles Olivieri-Munroe. V
posledních deseti letech filharmonie Teplice
výrazně rozšířila své zahraniční i tuzemské aktivity,
a je zvána na významné české i zahraniční festivaly.
Je pořadatelem Hudebního festivalu L. van
Beethovena.
www.severoceskafilharmonie.cz
Úterý 31. 7., 1. 8. 20:30hod a 2. 8. 21:00hod
jedna z krumlovských zahrad
FLOREA THEATRUM – unikátní mobilní divadlo využívající principů barokní divadelní architektury Musica Florea, umělecký vedoucí: Marek Štryncl
Sólisté: Irena Troupová, Dagmar Šašková/Lucie Rozsnyó a Blanka Ferjentsik Wernerová taneční složka: Hartig Ensemble, umělecká vedoucí: Helena Kazárová
G. F. Händel žil a tvořil v době, byla nazývána „stoletím tance“ – snad nikdy před tím ani potom netvořila instrumentální hudba s tancem tak úzké spojení jako právě v
18. století. Tehdy byly hudební skladby vytvářeny podle rytmických vzorců zejména francouzských tanců, které se tančily jak na plesích, tak i v divadle. Manifestem
různorodosti těchto forem se stala v roce 1715 premiérovaná Rebelova skladba Les caractères de la danse – na skromné hudební ploše devíti minut je tu představeno
jedenáct oblíbených barokních tanců z plesového i divadelního repertoáru, každý je vycizelovanou miniaturou. Taneční mistři 18. století vytvářeli často
nové plesové tance také na oblíbené operní melodie, které zazněly předtím v divadle, a jednodušší  divadelní tance se stávaly módními jako předtančení na plesích. Tak se v celé Evropě se vytvořila kosmopolitní taneční kultura vysoké úrovně, k čemuž přispěl i tiskem šířený grafický zápis choreografií – tzv. Beauchamp-Feuilletova notace. V našem představení bychom vám chtěli přiblížit – shodně s Händelovou ideou – tento stále svěží a fascinující svět krásných melodií a bohatých rytmů v
rámci pastorálních výjevů, kterým kraluje múza tance Terpsichora (tehdy personifikovaná tanečnicí Marií Sallé), múza milostných písní Erató (původně ji zpívala Anna Maria Strada) a v druhé polovině večera přijde vše prověřit i sám Apollón (při premiéře roku 1734 ho ztělesnil slavný Giovanni Carestini). Krásný výlet do barokní Arkádie!
Soubor Musica Florea vznikl roku 1992 jako jeden
z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené
interpretace v České Republice. Založil ho
violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Hra na
originální nástroje nebo jejich kopie podložená
studiem dobových pramenů a estetiky, vlastní
badatelská činnost a kreativní oživování
zapomenutých interpretačních stylů i prostředků se
staly nezbytnými charakteristickými rysy ansámblu.
Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-
instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální díla symfonická, operní a oratorní od počátků baroka až po 20. století. Musica Florea hostuje na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, Nancy Argenta, Veronique Gens, Paul Badura – Skoda, Susanne Rydén, Orlando Consort, Les Pages et les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles, Le Poeme Harmonique, Boni Pueri). Obdržela
řadu prestižních ocenění (např. nejvyšší ohodnocení francouzského časopisu Diapason za CD s dílem J. D. Zelenky Missa Sanctissimae Trinitatis, Studio Matouš, 1994; cenu Zlatá Harmonie 1997 za nejlepší domácí nahrávku roku – Bachovy árie s M. Koženou, Polygram, 1997; ocenění Cannes
Classical Award na veletrhu MIDEM 2003 za nahrávku alegorické hry Sub olea pacis et palma virtutis – Melodrama de Sancto Wenceslao – J. D. Zelenky, Supraphon, 2001; cena za nejlepší interpretaci děl
J. S. Bacha na festivalu v chorvatském Varaždinu v r. 2009). Od roku 2002 soubor pořádá s podporou Ministerstva kultury ČR a hlavního města Prahy vlastní koncertní řady, ve kterých klade důraz na prezentaci nově objevených i známých skladeb, které si zasluhují návrat k interpretační původnosti.
www.musicaflorea.cz
Hartig Ensemble se pod uměleckým vedením prof.
Heleny Kazárové, Ph.D. věnuje již řadu let interpretaci
tanců různých historických epoch od pozdní renesance po
raný romantismus a předvádí je na různých typech
kulturních akcí doma i v zahraničí. Repertoár souboru
tvoří jak tance plesové, tak i virtuosní tance divadelní od
konce 16. do počátku 19. století. Jako jediný v Čechách
začal soubor na počátku své činnosti studovat též tance
doby baroka podle autentických pramenů, tj. grafických
zápisů v tzv. Beauchamp-Feuilletově notaci, a jako jediný
dosáhl v tomto oboru mezinárodní profesionální úrovně. Soubor je pravidelným hostem na experimentálních představeních v unikátním zámeckém barokním divadle v Českém Krumlově a v dalších historických prostorách a vystupuje s předními hudebními orchestry (Musica Florea, Capella regia, Ensemble Inégal, Collegium Marianum, Collegium 1704, Hipocondria Ensemble, Hofmusici aj.)
a dirigenty, v případě komorních programů i se sólisty. Od založení v roce 1997 se tanečníci souboru
zúčastnili kromě svých vlastních koncertních programů také řady prestižních divadelních projektů
(např. Castor et Pollux J. Ph. Rameaua ve Stavovském divadle v Praze, Sub olea pacis et palma virtutis
J. D. Zelenky ve Vladislavském sále Pražského hradu, Giunone placata J. J. Fuxe v zámeckém barokním
divadle v Českém Krumlově aj.) a soubor vystoupil na festivalech doma i v zahraničí (Mezinárodní
festival Pražské jaro, Dvořákův festival, Theatrum Kuks, Europamusicale, Europa-Mitte ad.). V roce
2007 provedl s orchestrem Musica Florea v novodobé světové premiéře rokokový balet Josepha
Starzera La guirlande enchantée. Jejich nejnovějšími projekty jsou opera Armida G. Scarlattiho z roku 1766 (uvedená v novodobé světové premiéře v roce 2014 na Smetanově Litomyšli a v historických divadlech), program Apoteóza francouzské hudby a tance a tragický balet G. Angioliniho Didone
abbadonata (2015). V roce 2016 spolu s orchestrem Musica Florea uskutečnil novodobou premiéru jediného baletu Ludwiga van Beethovena Prométheovi lidé aneb Moc hudby a tance.
www.hartigensemble.cz
Úterý 31. 7. 19:30hod
Maškarní sál
Francisextet
Program
I. F. Stravinskij: Pulcinella/Sinfonia; J. Jongen: Rhapsody Op. 70; J. Pelikán: Sextet /věnováno
Francisextetu/; S. Bodorová: Danza del diavolo; F. Poulenc. Sextet FP 100; J. Francaix: L´Heuredu
Berger
Soubor Francisextet vznikl v létě 2014 čistě jako
studentské uskupení, ze kterého se však postupem
času vymaňuje, jak se někteří jeho členové stávají
profesionálními hudebníky s ukončeným
vysokoškolským vzděláním v oblasti hudby. Základy
jeho zrodu byly vybudovány přátelstvím mezi
jednotlivými členy a láskou, kterou všichni chovají k
hudbě 20. století. Francisextet je z pěti šestin tvořen
bývalými či stále ještě současnými členy
českobudějovické konzervatoře, avšak profesní a
edukační povinnosti všechny příslušníky souboru rozprášily po celé České republice. Za tři roky svého působení posbíral Francisextet několik úspěchů – v roce 2015 se stal absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concerto Bohemia 2015, v listopadu 2016 slavnostním koncertem ukončil festival Dny české a německé kultury 2016 v německých Drážďanech, na začátku června 2017 byl mezi pozvanými soubory
na festivalu univerzitní hudby FIMU 2017 ve Francouzském Belfortu, o týden později pak vystoupil na mezinárodním Festivalu Úštěk 2017. Ansámbl se také dvakrát představil veřejnosti v rámci komorních cyklů Jihočeské filharmonie. Francisextet se soustředí z velké části na interpretaci hudby 20. století
vzniknuvší ve frankofonním prostoru, avšak také se snaží stimulovat soudobé české hudební skladatele tvorbou kompozic přímo pro toto těleso. Mezi autory, kteří dedikovali svá díla Francisextetu, jsou Jan Meisl (Annus Mirabilis – 2015), Sylvie Bodorová (Danza del diavolo – 2017),
Jaroslav Pelikán (Bílá Hora – 2017) či Miloš Štědroň (Pezzi – 2017). Na repertoáru ansámblu se pak objevují Francis Poulenc, Leo Smit, Joseph Jongen, Jean Françaix, Igor Stravinskij, ale i Gabriel Fauré či Antonín Dvořák.
Středa 1. 8. 19:30hod
Maškarní sál
Pavel Steidl /kytara/
Program
J. K. Mertz: Liebeslied, Romanze a Mazurka; Pedro Jimenez de Abril Tirado: 6 Menuets; Giulio
Regondi: 3 Etudes; Niccolo Paganini- Luigi Legnani: Sonate, Ghiribizzy e Caprice (selectione); Carlo
Domeniconi: Steidleriana; P. Steidl: Suita populare
Renomovaný český kytarista Pavel Steidl se
hudbě věnuje od osmi let, jeho prvním učitelem
hry na kytaru byl jeho bratr. Pod vedením
pedagogů Milana Zelenky a Arnošta Sádlíka
vystudoval pražskou konzervatoř a ve studiích
dále pokračoval na pražské Akademii múzických
umění u legendárního kytarového virtuosa Štěpána Raka. Absolvoval také mistrovské kurzy, vedené
Davidem Russellem a Abelem Carlevarem. Další cenné zkušenosti získal účastí v mnoha soutěžích a
na řadě hudebních festivalů. Jeho velkým úspěchem bylo roku 1982 vítězství v soutěži Radio France de Paris, které mu otevřelo dveře k mezinárodní kariéře. Dosud vystoupil ve více než třiceti zemích světa (mj. Austrálie, Polsko, Rakousko, Kanada, Kuba, Španělsko, Kostarika, Japonsko, Velká Británie a Mexiko). Italský časopis GuitArt jej roku 2003 zařadil mezi osm nejvýznamnějších světových kytaristů
a o dva roky později obdržel prestižní cenu Classical Guitar Award.
www.pavelsteidl.com
Čtvrtek 2. 8. 19:00hod
Zahrada Kooperativy
Hradišťan & Jiří Pavlica /*65 let/
Alice Holubová /zpěv/, David Burda /klarinet, flétny, zpěv /, Milan Malina /cimbál, zpěv/, Roman Gill
/kvinton, zpěv/, Milan Gablas /kontrabas, zpěv/, Josef Fojta /klávesy, perkuse, zpěv/,
Jiří Pavlica – umělecký vedoucí, housle, zpěv Hradišťan je ojedinělé hudební seskupení s vysokou uměleckou i interpretační úrovní, nezvykle širokým
žánrovým záběrem a netradičním repertoárem, jehož
silným inspiračním zdrojem byla zejména v počátcích
jeho existence lidová tradice. Dnes je Hradišťan (v
širší podobě i s tanečním souborem) profesionálním
tělesem, které programově pracuje zejména s
odkazem lidové tradice a jejím filozofickým
přesahem. Překračuje hranice hudebních žánrů a
spolupracuje s osobnostmi různých kultur celého
světa. Je častým hostem domácích i zahraničních
festivalů tradiční, alternativní, ale i vážné hudby. Hradišťan spolupracuje s rozhlasem, televizí a filmem, koncertoval na 4 kontinentech, natočil více než 30 stěžejních zvukových nosičů a na mnoha dalších spolupracoval. Mezi kmenové sólisty patří Alice Holubová, Jiří Pavlica a David Burda. Způsob práce, dramaturgie a umělecká úroveň řadí Hradišťan k originálním a nezaměnitelným tělesům české
i mezinárodní hudební scény. Od roku 1978 je uměleckým vedoucím Hradišťanu tvůrčí osobnost – houslista a hudební skladatel Jiří Pavlica, pod jehož vedením se dramaturgie začala transformovat do  širších souvislostí historických, geografických, ale i společenských. Vzrůstaly také interpretační nároky na členy souboru. Postupně se začala významně prosazovat autorská tvorba Jiřího Pavlici, která zcela
převládá v posledních projektech.
www.hradistan.cz
Pátek 3. 8. 19:30hod
Zámecká jízdárna
Javier Perianes /klavír/
Filharmonie Bohuslava Martinů, dirigent: Manuel Hernández-Silva
Program
E. Grieg: Klavírní koncert a moll op. 16; L. Janáček: Taras Bulba a Sinfonieta
Španělský klavírista Javier Perianes, rodák z Andalusie, zavítal
během své úspěšné kariéry téměř do všech významných koncertních
sálů doslova celého světa (newyorské Carnegie Hall, pařížských
Théâtre des Champs-Élysées a Salle Pleyel, londýnské Wigmore Hall,
Barbican Centre či Royal Festival Hall, Berlínské filharmonie,
Musikvereinu ve Vídni, Concertgebouw v Amsterdamu nebo Suntory
Hall v Tokiu). Spolupracoval s Danielem Barenboimem, Zubinem
Mehtou, Lorinem Maazelem, Vasilijem Petrenkem, Danielem
Hardingem ad., a s takovými prestižními orchestry, jakými jsou
Vídeňská a Londýnská filharmonie, BBC Philharmonic Orchestra,
Orchestre de Paris, Cleveland Orchestra či Hamburský, Chicagský a
Bostonský symfonický orchestr, se kterými absolvoval turné po
Austrálii a Novém Zélandu. V jeho repertoáru figurují kromě
klasických děl klavírní a komorní literatury Mozarta, Beethovena,
Schuberta, Chopina či Mendelssohna, také skladby méně známých
španělských autorů (za nahrávku Noci ve španělských zahradách Manuela de Fally s BBC Symphony
Orchestra získal v roce 2012 nominaci na Latin Grammy). Je držitelem řady ocenění včetně Premio Nacional de Música, udělované španělským ministerstvem kultury (2012). Nahrává exkluzivně pro label Harmonia Mundi. Jeho Griegův Klavírní koncert a výběr z Lyrických kusů zaznamenal u kritiků
velký úspěch a byl popsán jako „nový standard“ časopisem Classica, který mu udělil ocenění „Choc“; současně získal ocenění „Editor’s Choice“ od časopisu Gramophone a ocenění „Maestro“ od časopisu Pianiste.
www.javierperianes.com
Manuel Hernández-Silva působí jako dirigent na významných
mezinárodních festivalech a pravidelně hostuje se
zahraničními orchestry. Během své kariéry zaujímal post
hlavního dirigenta Córdobského orchestru a pět let jako
hlavní hostující dirigent úzce spolupracoval s Orchestrem
Simóna Bolívara v Caracasu. V současné době je
šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Filharmonického
orchestru města Malagy a hudebním ředitelem Andaluského
mládežnického orchestru.
www.manuelhernandezsilva.com
Filharmonie Bohuslava Martinů patří k předním českým
symfonickým orchestrům. Repertoár orchestru tvoří symfonická
díla různých slohových období, ale též skladby přesahující i do
oblasti jazzu, šansonu nebo populární hudby. Umělecký profil
tohoto významného českého orchestru utvářela řada vynikajících
dirigentů a sólistů: Jakub Hrůša, Magdalena Kožená, Mischa
Maisky, Eugen Indjic, Sharon Kam, Fail Say, Angela Gheorghiu ad.
Filharmonie pravidelně účinkuje na festivalech Pražské jaro,
Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj Ostrava ad., zahraniční turné
přivedla orchestr do významných sálů států celého světa.
V současné době v čele orchestru stojí Vojtěch Spurný.
www.filharmonie-zlin.cz
Sobota 4. 8. 20:30hod
Pivovarská zahrada
„Keep Swinging!“- swingový večer ve stylu Las Vegas
Jan Smigmator
Dasha
RTV Big Band Felixe Slováčka
Pop Balet
Host: Tom Gaebel
Kromě vstupu na koncert si návštěvníci budou moci za 600 Kč koupit: vstup na afterparty s casinem
Falešných hráčů (ruleta, poker, blackjack), electroswingovým DJ, tanečním parketem s výukou swingového tance, degustačním barem a večerním rautem. V ceně vstupného občerstvení, hra a zábava.
Velká koncertní show navazující na úspěšný
hudební projekt Sinatrology, který se už v roce
svého vzniku (2015) stal v České republice
doslova fenoménem. Stejně jako u
projektu Sinatrology i u “Keep Swinging!” stojí v
čele český swingový zpěvák a hudební
producent Jan Smigmator, který v
doprovodu RTV Big Bandu Felixe
Slováčka představuje písně Velkého
amerického zpěvníku v tradičních i zbrusu
nových aranžmá a společně s exkluzivními hosty dokazuje, že swingové standardy stále táhnou a především nestárnou. Pro Mezinárodní hudební festival Český Krumlov připravil Jan Smigmator speciální swingový večer, v němž představí písně George Gershwina, jehož 120. výročí narození si v
roce 2018 připomene celý svět, dále slavné písně Richarda Rogerse a Lorenze Harta, Jeroma Kerna, Johnnyho Mercera, Duka Ellingtona, Michela Legranda, Cola Portera, Irvinga Berlina, ale také písně ze svých alb Swing Is Back a Time To Swing. Vzácnými hosty galakoncertu budou multižánrová zpěvačka Dasha, kterou s Janem Smigmatorem pojí dlouhá léta na rozhlasových vlnách Dvojky, jedna
z největších hvězd evropské swingové scény, zpěvák Tom Gaebel a taneční skupina Pop Balet, která dokonale dokreslí swingovou atmosféru a diváky přenese téměř až do Las Vegas. Ve svých instrumentálních sólech se představí pochopitelně i legenda české populární hudby, fenomenální  klarinetista a saxofonista Felix Slováček a řada hudebníků jeho RTV Big Bandu rozšířeného o smyčcovou sekci. V programu dále zazní písně z repertoáru Franka Sinatry, Elly Fitzgerald, Tonyho
Bennetta, Barbry Streisand, Sammyho Davise Jr, Deana Martina a dalších.
Styl, frázování, hudební noblesa a láska k jazzu a swingu ho dnes
řadí mezi přední interprety tohoto žánru nejen u nás, ale i v Evropě.
V roce 2008 Jan Smigmator úspěšně absolvoval Pražskou
konzervatoř v oboru zpěv na oddělení populární hudby a jazzu. V
roce 2005 se stal sólistou legendárního Orchestru Václava Hybše,
s nímž absolvoval stovky koncertů a vystoupení napříč republikou.
Posluchači Českého rozhlasu Dvojka ho dobře znají z pořadu Klub
Evergreen, který vysílá společně se zpěvačkou Dashou od roku
2011. V doprovodu svého Swinging Q a big bandů (Felix Slováček
RTV Big Band, Czech Radio Big Band, Orchestr Karla Vlacha, Moravia
Big Band, B Side Band, CBC Big Band…) pravidelně vystupuje na
jazzových a swingových festivalech doma i v zahraničí, na klubových
scénách, účastní se velkých koncertních projektů a v roce 2014 se
mu dostalo cti zahájit pražský koncert světové hudební legendy
Tonyho Bennetta.
www.smigmator.com
Dasha ve třinácti letech vyhrála pěveckou soutěž Talentárium,
o rok později soutěž Zlíntalent a od té doby se zpěvu věnuje
profesionálně. Natočila sólové album, spolupracovala s Jiřím
Kornem a působí coby vokalistka Karla Gotta a Heleny
Vondráčkové a účastní se všech jejich koncertů v České
republice, Německu, v Moskvě či dvakrát v prestižní Carnegie
Hall v New Yorku. Sólově vystupuje v televizních pořadech, na
benefičních i jiných koncertech, např. Královny popu v opeře. S
repertoárem složeným převážně z latinskoamerických, funky,
soul a R’n’B písní koncertuje s kapelou Pájky Pájk. Ztvárnila
hlavní roli v muzikálu Popelka, Ofélii v české i anglické verzi muzikálu Janka Ledeckého Hamlet, Miu v
muzikálu Galileo a postavu Mariany v opeře Martina Kumžáka Božská komedie ve Státní opeře Praha.
Absolvovala Státní konzervatoř v Praze, obor populární zpěv a studium na Berklee College of Music v americkém Bostonu.
www.oficialnistranky.cz/dasha-dagmar-sobkova
Pozvání přijala i hvězdná osobnost německé swingové
scény – populární zpěvák a showman Tom Gaebel. Tento
světový talent ovládá řadu hudebních nástrojů, včetně
bicích, violy, trombonu a klavíru. Jeho doménou je ale
jazzový a swingový zpěv, který vystudoval na konzervatoři
v Amsterdamu. Dokazuje to během svých vyprodaných
koncertů napříč německy mluvícími zeměmi i na řadě alb,
která během své kariéry vydal (Good Life, Don´t Wanna
Dance, Music To Watch Girls By, So Good To Be Me…).
www.tomgaebel.de
RTV Big Band Felixe Slováčka patří již řadu let k evropské big bandové špičce o čemž svědčí jeho dlouholeté působení v Českém rozhlase, kde v průběhu let doprovázel největší hvězdy domácí i zahraniční hudební scény. Na svém kontě má stovky nahrávek napříč hudebními žánry od swingu, přes pop music až po moderní jazz a klasiku. Repertoárové rozpětí má RTV Big Band stejně široké jako
jeho kapelník, dirigent a hlavní instrumentální sólista – Felix Slováček. Je absolventem kroměřížské konzervatoře a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, na české hudební scéně představuje špičku mezi hráči na klarinet a saxofon. Jako sólový hráč získal mnohá ocenění na mezinárodních soutěžích a festivalech a svého evropského věhlasu dosáhl mimo jiné i díky působení v doprovodné
skupině Karla Gotta. Svoji hudební mnohostrannost dokazuje také jako hudební skladatel, producent a hledač nových talentů. Felix Slováček se může pochlubit více než 500 nahranými tituly a téměř dvěma miliony prodaných zvukových nosičů.
Neděle 5. 8. 11:00hod
Kostel Božího Těla a Panny Marie Bolestné
Schola Gregoriana Pragensis
Hasan El-Dunia, Ondřej Holub, Tomáš Lajtkep, Ondřej Maňour, Michal Medek, Stanislav Předota,
Marek Šulc
David Eben – umělecký vedoucí
Program
Carolus IV. – Rex et Imperator /pestrá hudební mozaika z repertoáru, který byl úzce spjatý s osobou panovníka Karla IV/
Období vlády Karla IV. je pro české země epochou mimořádného kulturního rozkvětu. Člověk žasne nad tím, kolik architektonických a výtvarných památek zde za jeho vlády vzniklo. Na první pohled méně „hmatatelný“, ale neméně významný rozmach nastal i v oblasti hudební. V Karlově době se zvyšuje prestiž svatovítské katedrály jakožto duchovního centra země. Obřady zde konané se rozvíjely
do nebývalé nádhery, integrovaly řadu „moderních“ teatrálních prvků a působivě využívaly prostorových dispozic kostela. Vedle chorálního církevního zpěvu dostávají v této době prostor i další oblasti hudby, jako světská hudba a vícehlas. K rozvoji i novým impulsům v hudební sféře rozhodně přispěla i pražská univerzita. Programem s názvem Carolus IV. – Rex et Imperator se soubor Schola
Gregoriana Pragensis snaží postihnout „mnohovrstevnost“ tehdejšího hudebního života a vytvořit barevnou hudební mozaiku z repertoáru, který byl úzce spjatý s osobou či působením Karla IV.
Soubor Schola Gregoriana Pragensis patří k předním
světovým interpretům středověké duchovní hudby.
Jeho zakladatel a umělecký vedoucí David Eben se
soustřeďuje jak na interpretaci gregoriánského
chorálu podle nejstarších pramenů z 10. – 11. století,
tak na gregoriánský zpěv vlastní české a evropské
chorální tradice včetně rané polyfonie 15. a 16.
století. Díky intenzivnímu studiu středověkých
pramenů zaznívá v programech často i řada
unikátních nově objevených skladeb ze 13. – 15.
století. V širokém spektru repertoáru souboru lze
však najít i soudobou tvorbu – některé skladby mladé české skladatelské generace byly napsány přímo pro Scholu a v premiéře zazněly v jejím podání. Posluchači i odborná kritika oceňují na nahrávkách a koncertních projektech dramaturgickou nápaditost a muzikální interpretaci, se kterou
soubor zpřístupňuje repertoár ležící u samých kořenů evropské hudební kultury. Mezi ty, kteří se souborem spolupracují, patří například Jiří Bárta, Jaroslav Tůma, Iva Bittová, Choeur grégorien de Paris, Boni pueri, Musica Florea, sbor japonských buddhistických mnichů Óhara Gjosan šomjó kenkjú- kai, Varmužova cimbálová muzika ad. CD nahrávky souboru vznikají výhradně ve spolupráci s
největším českým hudebním vydavatelem, firmou Supraphon, a získaly již řadu ocenění (Choc du
Monde de la Musique, 10 de Répertoire, „Zlatá Harmonie“ za nejlepší českou nahrávku roku). Soubor zároveň natáčí i pro Český rozhlas – zde již seznam nahrávek dosáhl úctyhodného počtu 319 skladeb.
www.gregoriana.cz
Úterý 7. 8. 19:30hod
Maškarní sál
Jiří Bárta /violoncello/
Program
J. S. Bach: Suity pro sólové violoncello č. 2 d moll (BWV 1008) a č. 4 Es-dur (BWV 1010); Z. Kodály:
Sonáta pro sólové violoncello, op. 8
Nejuznávanější český violoncellista současnosti Jiří
Bárta vystudoval hru na violoncello u Josefa Chuchra a
Mirko Škampy v Praze a Borise Pergamenščikova v
Kolíně nad Rýnem. Získal prestižní ocenění v mnoha
mezinárodních soutěžích, mj. Rostropovič-
Hammerovu cenu v Los Angeles. Spolupracuje s
předními českými i zahraničními orchestry, jako jsou
Česká filharmonie, Royal Philharmonic Orchestra,
Berliner Symphoniker, a dirigenty jako Jiří Bělohlávek,
Charles Dutoit, Gennadij Rožděstvenskij, Maxim
Šostakovič. Pravidelně vystupuje na předních festivalech a koncertních pódiích v Barceloně, Berlíně,
Buenos Aires, Edinburghu, Istanbulu, Los Angeles, Mnichově, New Yorku, Paříži, Salzburgu, Tokiu či Londýně. Vysoce ceněné jsou jeho nahrávky u firmy Supraphon, zejména Bachovy violoncellové suity,
Šostakovičovy koncerty a oba koncerty Dvořákovy. Spolupracoval s Petrem Ebenem, Markem Kopelentem, Pavlem Zemkem, Martinem Smolkou či Ondřejem Kukalem. Řadu skladeb, často pro něj napsaných, uvedl v české nebo světové premiéře. Často spolupracuje také s interprety z oblasti jazzu.
Vedle své aktivní koncertní činnosti je spoluzakladatelem a dramaturgem Mezinárodního festivalu
komorní hudby v Kutné Hoře.
www.jiribarta.cz
Středa 8. 8. 19:30hod
Maškarní sál
Amin Ghafari /housle/
Sukův komorní orchestr, dirigent: Nikol Kraft
Program
E. H. Grieg: Za časů Holbergových, svita op. 40; J. S. Bach: Koncert pro housle E dur; B. Bartók:
Rumunské tance; A. Dvořák: Serenáda E-dur, op. 22
Amin Ghafari je členem Íránského národního orchestru
a Teheránského symfonického orchestru. V roce 2017 s
úspěchem účinkoval na Mezinárodní houslové soutěži
Arama Chačaturjana v Arménii. Ve svém repertoáru má
mj. Chačaturjanův Houslový koncert D moll, Sonátu pro
housle a klavír A dur Cesara Francka, Rondo Capriccioso
A moll z pera Camilla Saint-Saënse a dílo
Zigeunerweisen Pabla de Sarasateho.Ghafari je zároveň
manažerem Pasagradského orchestru, který založil
společně s Mehdim Panahim, dalším mladým
houslistou, v roce 2013. Letos v létě se Ghafari přidá k dalším významným umělcům z celého světa, kteří vystoupí na Akademii Allegro Vivo. Akademii založil a vede rakouský skladatel, houslista a
dirigent Bijan Khadem Missagh.
Nikol Kraft studuje dirigování u prof. Jana Zbavitele na Janáčkově
akademii múzických umění. V současné době je stážistkou na
Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, kde byla
přijata do třídy renomovaného prof. Marka Stringera. V Národním
divadle v Praze se jako druhý dirigent podílela na hudebním
nastudování oper Měsíc a Chytračka Carla Orffa (2016). V Janáčkově
opeře v Brně se jako asistent dirigenta podílela na nastudování oper
Tosca (2015), Její pastorkyňa (2015) a na nastudování původní
premiéry opery Iva Medka a Markéty Dvořákové Alice in Bed (2014).
V rámci produkcí Komorní opery JAMU řídila operu Don Giovanni
(2013) a hudebně nastudovala operu Příhody lišky Bystroušky (ar.
Jonathan Dove), kterou dirigovala na osmi představeních, z nichž dvě
byla součástí Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2014. Provedení
bylo velmi pozitivně oceněno kritikou časopisu Opernwelt.
Spolupracovala se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (studiová nahrávka Čajkovského symfonické balady Vojevoda, 2016), s Filharmonií Brno (mj. provedení Dvořákovy Symfonie č. 8 a
výběru z Prokofjevových suit k baletu Romeo a Julie), s Moravskou filharmonií Olomouc (mj. provedení Dvořákovy Symfonie č. 9), s orchestrem Národního divadla, s orchestrem Janáčkovy opery
aj. V rámci stáže ve Vídni dirigovala Pro-Arte Orchester Wien v dílech skladatelů Weberna,
Lutosławského, Adamse, Mahlera (Symfonie č. 4), Beethovena, Mozarta aj. Zúčastnila se dirigentských kurzů Tomáše Netopila a Zsolta Nagye. Bylo jí uděleno Stipendium Bayreuther
Festspiele 2014.
www.nikolkraft.com
Sukův komorní orchestr byl založen v roce
1974, tedy v roce stého výročí narození Josefa
Suka (1874 -1935) a jméno slavného skladatele
tak žije spjato s názvem orchestru. Do roku
2000 byl uměleckým vedoucím skladatelův
vnuk, houslista Josef Suk, kdy předal umělecké
vedení Martinu Kosovi, současnému
koncertnímu mistrovi Sukova komorního
orchestru. Sukův komorní orchestr je složen z hudebníků, kteří se dlouhodobě věnují komorní hudbě,
mnozí z nich působí v dalších komorních tělesech, jako jsou tria, kvarteta a sexteta. Ve svém tradičním obsazení hraje orchestr bez dirigenta. Do jeho bohatého repertoáru jsou zahrnuta díla všech stylových období – od barokního po tvorbu soudobou. Sukův komorní orchestr nahrál více než 30 CD v České republice a mnohé další pak pro zahraniční nahrávací společnosti. Zatím posledním nosičem, vydaným v prosinci 2014, je CD s průřezovou nahrávkou orchestru za posledních několik let
s názvem „Sukův komorní orchestr live“. V roce 2017 byl Sukův komorní orchestr nominován na cenu
Classic Prague Awards v kategorii orchestrální výkon za provedení Dvojkoncertu pro housle,
kontrabas a smyčcový orchestr Zdeňka Lukáše, což svědčí o mimořádné interpretační úrovni souboru.
www.suk-ch-o.cz
Čtvrtek 9. 8. 19:30hod
Maškarní sál
Concilium Musicum Wien – „Wiener Klassik“
Christoph Angerer /housle, viola d´amore/, Milan Nikolic/housle/, László Ábrahám /viola/, Ute Groh
/violoncello/
Program
W. A. Mozart: Divertimento F Dur, KV 138; J. G. Albrechtsberger: Partita I, D dur; F. A. Hoffmeister:
Divertimento D dur; F. Schubert: Tänze aus „Hommage aux belles Viennoises“, op. 67; J. Haydn:
Cassation C Dur, Hob.III: 6
Soubor Concilium musicum Wien byl založen v roce
1982 Paulem a Christophem Angererovými s cílem
interpretovat hudbu 18. století tak, jak byla
interpretována ve své době. V průběhu své existence se
repertoár souboru rozšiřoval, co se časového rozsahu i
žánrové pestrosti týče, a v současné době v něm
najdeme tvorbu od barokních melodií po taneční hudbu
19. století. V jeho podání znovu zaznívají vzácné
rukopisy nalezené v archivech. Díky ansámblu Concilium
musicum Wien jsou opět interpretována díla
opomíjených a někdy zcela zapomenutých skladatelů, a
světlo světa nacházejí i méně známé skladby velikánů klasické hudby. Soubor hraje na původní
dobové nástroje. Mezi vystoupení zvláštního významu, se kterými zaznamenali značný úspěch,
řadíme premiéru opery Christopha Willibalda Glucka „La Corona” u příležitosti Gluckova
mezinárodního kongresu ve vídeňském paláci Schönbrunn, koncerty na festivalu Pražské jaro a
Drážďanském hudebním festivalu, provedení oratoria z pera Josepha Haydna „Sedm posledních slov
Vykupitelových na kříži” na místě své původní premiéry ve městě Cadiz ve Španělsku, provedení a první nahrávka kantáty Josepha Haydna „Applausus”, oratorium „Marnotratný syn” od Gregora
Josepha Wernera u příležitosti 300. výročí jeho narození, koncert v Carnegie Hall v New Yorku, koncertní turné v Číně a v jihovýchodní Asii, koncerty v Libyi, kde vystoupili jako první evropský soubor v historii, a vánoční koncert společně s mexickým tenoristou Ramónem Vargasem. Za kompletní nahrávku kostelních sonát Wolfganga Amadea Mozarta soubor obdžel Mozartovou cenou za interpretaci „Flötenuhr”, kterou souboru udělila Mozartova společnost a město Vídeň. Ansámbl
vystupuje v různém počtu od dua po velký orchestr a také velmi neformálním uváděním programu profesorem Paulem Angererem.
www.concilium.at
Pátek 10. 8. 19:30hod
Zámecká jízdárna
Pocta Emilu Friedmann Kossuthovi /110. výročí narození/
Tanja Becker-Bender /housle/
Filharmonie Hradec Králové, dirigent: Manuel Hernández-Silva
Program
E. Elgar: Salut d´amour; P. I. Čajkovskij: Houslový koncert D dur; J. Brahms: Symfonie č. 4 e moll
V roce 2018 uplyne sto deset let od narození profesora Emila Friedmana Kossutha (1908-2002). Po
roce 1945 se usadil ve Venezuele, kde byl jmenován ředitelem Hudební akademie venezuelského
státu Maracaibo. Roku 1949 založil školu (Colegio) a Hudební akademii Emila Friedmana. Kromě
všeobecného vzdělání předepsaného vládou poskytovaly tyto instituty venezuelské mládeži také vzdělání kulturní, zejména v hudbě, výtvarném umění, informatice a ve sportu. Ve Venezuele žil takřka 53 let a jako výborný houslista a hudební pedagog se stal významnou a respektovanou osobností. Posluchárnami jeho školy prošel velký počet hudebníků, kteří působí ve venezuelských
orchestrech, ale vynikli jako sólisté i na mezinárodní hudební scéně.
Tanja Becker-Bender již na počátku své kariéry obdržela ceny
na mnoha mezinárodních soutěžích v, kde vystoupila s
renomovanými orchestry včetně Tokijské filharmonie,
Jerusalémského či Houstonského filharmonického orchestru,
Orchestre de la Suisse Romande, Radio Symphony Orchestra
Stuttgart SWR nebo Konzerthaus Orchestra v Berlíně.
Pravidelně hostuje na mezinárodních hudebních festivalech.
Jejímu poslednímu CD vydanému společností Hyperion
Records, které zahrnuje Paganiniho 24 capriccí, Schulhofovo
dílo pro housle a klavír, Regerův houslový koncert a Respighiho
dílo pro housle a klavír, se dostalo v mezinárodním kontextu
četných ocenění (Editor’s Choice, Gramophone and Classic FM,
Disc of the Month, BBC Music Magazine, „Outstanding Award”,
International Record Review, „Star of the Month”, Fonoforum).
Významnou část jejích aktivit představuje spolupráce se
současnými skladateli, mezi nimiž nechybí Peter Ruzicka,
Cristóbal Halffter, Peteris Vasks a Michael Gielen. Tanja BeckerBender
dále uvedla premiéry děl Alexandera Goehra, Rolfa Hempela a Benedicta Masona. V průběhu letošní sezóny bude vydáno CD se sonátami Paula Hindemitha provedenými společně s pianistou Péterem Nagym a nahrávkami koncertů z pera Strausse, Busoniho a Ligetiho. Tanja Becker-Bender studovala pod vedením předních světových hudebníků působících v kvartetech včetně Wilhelma Melchera (Melos Quartet) ve Stuttgartu, Güntera Pichlera (Alban Berg Quartet) ve Vídni a Roberta
Manna (Juilliard String Quartet) v New Yorku. Významnou inspirací pro ni byli Eberhard Feltz a Ferenc
Rados. Již v roce 2006 byla jmenována profesorkou na Vysoké škole hudby v Saarbrückenu a od roku 2009 působí jako profesorka na Vysoké škole hudby a divadla v Hamburku.
www.tanja-becker-bender.de
Manuel Hernández-Silva je v současné době šéfdirigentem a
uměleckým ředitelem Filharmonického orchestru města
Malagy a hudebním ředitelem Andaluského mládežnického
symfonického orchestru. Je zároveň jedním z dirigentů tohoto
orchestru s velkým potenciálem díky svému významnému
charismatu, širokému repertoáru a rozsáhlým a podrobným
hudebním studiím během posledních dvaceti let včetně studií
na Vídeňské konzervatoři, kde promoval s vyznamenáním pod
vedením profesorů R. Schwarze a G. Marka. Ve stejném roce
získal první cenu v soutěži Vídeňského komorního orchestru
„Forum Junger Künstler“, když tento orchestr dirigoval ve vídeňském Konzerthausu a v
Brucknerhausu v Linci. V letech 2005-2012 byl uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Córdobského orchestru ve Španělsku a dovedl tento soubor na vrchol španělské hudební scény. Dále po dobu pěti
let intenzivně spolupracoval s Orchestrem Simóna Bolívara z Caracasu. Jeho repertoár zahrnuje vídeňský klasicismus, období, na které se soustředí nejvíce, dále přirozeně zasahuje do německého a ruského romantismus a najdete v něm i španělskou či latinskoamerickou hudbu. Mezi orchestry, se
kterými spolupracoval, patří Vídeňský symfonický orchestr, Izraelský symfonický orchestr, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Symfonický orchestr města Mulhouse, Soulský symfonický orchestr,
Severočeská filharmonie Teplice, Moravská filharmonie Olomouc, Arménská filharmonie, Mexický
národní symfonický orchestr, Portorický symfonický orchestr, Chilský národní orchestr, Venezuelský
symfonický orchestr, Symfonický orchestr města Caracas, Orchestr Simóna Bolívara, Wuppertalský
symfonický orchestr, Janáčkova filharmonie Ostrava a přední španělské orchestry. Maestro
Hernández-Silva získal docenturu, vyučuje v mezinárodních kurzech zaměřených na interpretaci a dirigentství a vystupuje na řadě konferencí. Díky výše uvedeným aktivitám si získal uznání v řadách
hudebníků, s kterými spolupracoval, i ze strany veřejnosti a odborné kritiky.
www.manuelhernandezsilva.com
Filharmonie Hradec Králové byla
založena v roce 1978 pod názvem
Operní orchestr města Hradec Králové, o rok později bylo těleso
přejmenováno na Symfonický orchestr Hradec Králové, v roce
1987 na Státní symfonický orchestr Hradec Králové. Od vzniku České
republiky (1. 1. 1993) nese orchestr název Filharmonie Hradec Králové, vyjadřující historickou
kontinuitu sahající přes Filharmonii Sokola v Hradci Králové až k Filharmonické jednotě činné ve městě od roku 1887. Významné období uměleckého rozkvětu tělesa je spojeno se jménem prof. Františka Vajnara. Od sezony 2012-2013 je šéfdirigentem FHK Andreas Sebastian Weiser, hlavním dirigentem Ondřej Kukal. FHK účinkovala v Belgii, Francii, Itálii, Německu, Nizozemí, Polsku,
Rakousku, Španělsku a Švýcarsku. Dosaženou interpretační kvalitu orchestru dokumentují CD nahrávky pro tuzemské i zahraniční společnosti nebo Český rozhlas. Od roku 2005 je Filharmonie Hradec Králové pořadatelkou festivalu Hudební fórum Hradec Králové.
www.fhk.cz
Sobota 11. 8.
Česko-Slovenský večer – oslava stých „narozenin“ našeho státu
Náměstí Svornosti 19:30hod
Vojenská hudba Olomouc
Pivovarská zahrada 20:30
Čechomor s hostující zpěvačkou Martinou Pártlovou (František Černý, Karel Holas, Adam Malík,
Lukáš Čunta, Matěj Lienert)
Lúčnica
Dechová hudba Vlado Kumpana
Skupina Čechomor v letošním roce oslavuje třicet
let od svého vzniku. Své příznivce i respekt kritiků
si skupina získala především nápaditým aranžmá
a osobitou interpretací hudby, jejímž základem
byly a jsou lidové písničky. Od přelomového roku
2001, kdy Čechomor získal tři ceny Anděl (jako
skupina roku, za album Proměny i za
stejnojmennou skladbu), uběhlo 17 let. Skupina
za tu dobu koncertovala nejen doma a na
Slovensku, ale i v celé Evropě, procestovala
Severní Ameriku, Austrálii i Asii. Spolupracovala
s několika výraznými hudebními producenty
(např. Ben Mendelson, Gerry Leonard), vystupovala společně s několika symfonickými tělesy, japonským hudebníkem Joji Hirotou, s americkou písničkářkou Suzanne Vega a spoustou dalších. Hudebníci seskupení kolem lídrů skupiny Františka Černého a Karla Holase s hostující zpěvačkou Martinou Pártlovou v posledních letech výrazně pracovali na novém modernějším zvuku, výraznějším
aranžmá a také na novém repertoáru. Je toho důkazem i nové album Nadechnutí (2018).
www.cechomor.cz
Lúčnica, slovenský umělecký soubor, nositel nejvyšších
domácích i mezinárodních ocenění, symbolizuje
originální kulturu národa, jedinečného ve svých
tanečních, instrumentálních a vokálních projevech.
Slovenské lidové umění našlo v Lúčnici svého
upřímného reprezentativního představitele, který
plnými hrstmi rozdává unikátní a neopakovatelné plody
bohaté tradice nadšenému publiku doma i v zahraničí.
Je uměleckým a generačním pojítkem mezi tradicemi
minulosti a bouřlivou, ale zároveň jedinečnou
nádhernou přítomností. Lúčnica dostala do svého rodného listu dvě charakteristiky. První je věčná mladost ztělesněná členy souboru – studenty bratislavských vysokých a středních škol, kterých se od začátku aktivní činnosti v roku 1948 vystřídalo v souboru na 2000. Druhou charakteristikou je umělecké směřování souboru, kterého pramenem tvorby je tradiční lidové umění a jeho jedinečné profesionální jevištní zpracování v tvorbě uměleckého šéfa a hlavního choreografa souboru prof.
Štefana Nosáľa. Lúčnica svým špičkovým uměním, krásou, mladostí a výbušným temperamentem okouzlila diváky nejen doma, ale i v šedesáti státech Evropy, Ásie, Afriky, Ameriky a Austrálie. Stala se kulturním fenoménem a diplomatem své země, reprezentující Slovensko (před rokem 1993 i
Československo) tím nejuniverzálnějším jazykem – vlastní originální národní kulturou, která nepotřebuje žádného tlumočníka. Celá 65letá historie Lúčnice je úzce spojená s osobnos uměleckého vedoucího a choreografa Štefana Nosá a. Jeho umělecký génius a osobitá invence a vitalita vytvarovala z Lúčnice špičkové těleso. V čele souboru vytvořil více než 100 choreogra í acelovečerních programů.
www.lucnica.sk
Historie Vojenské hudby v Olomouci se datuje již od doby Rakousko-Uherska. Po řadě reorganizací začal orchestr psát svou novodobou historii jako hudba 4. pěšího pluku. To bylo v roce 1945. V současné době je Vojenská hudba Olomouc profesionálním dechovým orchestrem v počtu 49 hudebníků a dvou dirigentů. Většina členů orchestru jsou absolventy vojenské konzervatoře nebo státních konzervatoří, popř. absolventi JAMU a AMU, což se odráží v umělecké kvalitě orchestru a
náročnosti hraných skladeb. Mimo klasický repertoár pro dechový orchestr, obohacuje svá vystoupení i o instrumentace melodií z filmů a muzikálů a skladeb populárních skupin. Ve své koncertní činnosti hojně využívá i tvorby moravských autorů. V současnosti je velitelem a přitom hlavním dirigentem hudby major Gustav Foret a jeho zástupcem kapitán Richard Czuczor.
……..
ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA
PRODEJ VSTUPENEK
Exkluzivním prodejcem vstupenek na koncerty 27. ročníku MHF Český Krumlov je
předprodejní síť Ticketstream. Vstupenky si můžete zakoupit online v rezervačním systému Ticketstream www.ticketstream.cz. Vstup do rezervačního systému je možný rovněž přes stránky festivalu www.festivalkrumlov, sekce Program a vstupenky. Dále je rovněž možné koupit vstupenky osobně na jakékoli pobočce společnosti Ticketstream, jejichž seznam je uveden na webových stránkách www.ticketstream.cz. V Českém Krumlově prodej vstupenek zajišťuje Infocentrum se sídlem na Náměstí Svornosti 2, 381 01 Český Krumlov
(www.ckrumlov.cz/info). V případě dotazů můžete společnost Ticketstream kontaktovat
telefonicky na čísle +420 224 263 049 nebo na info@ticketstream.cz.
SLEVOVÉ PROGRAMY
Držitelé průkazů ZTP – sleva 30 %, ZTP/P – sleva 30 % + doprovod zdarma, vždy po předložení příslušného dokladu. Děti do 6 let vstup zdarma (bez nároku na místo), děti od 6 do 15 let sleva 50 %. Jednotlivé slevy nelze sčítat. Jako každoročně festival ve spolupráci s Novinami města Český Krumlov vydá na vybrané koncerty i slevové kupony, které jsou určeny pro obyvatele Českého Krumlova.
PARTNEŘI
Odkazy na všechny partnerské subjekty i s možností propojení na jejich internetové stránky
naleznete na webových stránkách MHF Český Krumlov www.festivalkrumlov.cz v sekci
Partneři. Mezinárodní hudební festival Český Krumlov děkuje všem svým partnerům za
spolupráci a podporu s přesvědčením, že tato spolupráce je přínosem pro obě strany a
nezastupitelnou službou veřejnosti.
NOVINÁŘSKÝ SERVIS
Fotografie umělců budou od června k dispozici na www.festivalkrumlov.cz v sekci
Press/Fotografie umělců pro novináře, kde stačí vyplnit JEN heslo: mhfck2018.
Žádosti o akreditace, poskytnutí informací a fotografií zasílejte prosím na e-mailovou adresu
viktorova@auviex.cz. Prosíme o zaslání uveřejněných článků a odvysílaných reportáží kvůli archivaci.

Mgr. Kateřina Viktorová

Mgr. Tomáš Hais
Auviex, s.r.o., Perlitová 1820, 140 00 Praha 4 Auviex, s.r.o., Perlitová 1820, Praha 4
e-mail: viktorova@auviex.cz e-mail: hais@auviex.cz

 

Označeno pod: ,

Back to top