Ceny Thálie 2015

Balet, pantomima

nebo jiný tanečnědramatický žánr

nominace na Cenu Thálie 2015 za mimořádný jevištní výkon

ŽENY:

Kristýna Němečková

Role: sólo

Název inscenace: Reflections on the Fate of Human Forms (v rámci programu Ballettissimo)

Autor hudby: Ulrich Müller, Siegfried Rössert

Choreografie: Jacopo Godani

Režie: Jacopo Godani

Premiéry: 5. a 6. 3. 2015

Národní divadlo Praha

Výjimečný výkon. Tanečnice jako by vyrůstala v jiném uměleckém prostředí než v pražském Národním divadle. Působí spíše jako tanečnice ze souboru Williama Forsytha, známého neobyčejným, extravagantním jazykem. Je přesná v technice a expresivní ve výrazu. Němečková diváky neustále přitahuje i v nové inscenaci Decadance Ohada Naharina.

Andrea Opavská

Role: sólo

Název inscenace: Gossip

Autor hudby: Ivan Acher

Choreografie: Lenka Vagnerová

Režie: Lenka Vagnerová

Premiéra: 24. 11. 2015

Lenka Vagnerová and Company Praha

Gossip neboli drb či pomluva je téma inscenace, v níž Andrea Opavská exceluje jako partnerka podváděná, pomlouvající i pomlouvaná. Její sdělný tělesný výraz a kvalitní technický základ potvrzují, že patří k nejzajímavějším osobnostem našeho současného nezávislého tance. Na Cenu Thálie je nominována i s ohledem na výkon v obnovené premiéře inscenace La Loba.

Amelia Waller

Role: Tulák

Název inscenace: Chaplin

Autor hudby: koláž

Choreografie: Mario Schröder

Režie: Mario Schröder

Premiéra: 19. 11. 2015

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

V inscenaci Chaplina, která byla upravena pro ostravský soubor, představila Amelia Waller fascinující studii Chaplinovy postavy Tuláka. Přesná interpretace typického výrazu těla (postoje, chůze, mimiky) nebo přirozená práce s kostýmem a rekvizitou jsou prostředkem k vyjádření nálad a postojů, které Chaplin projektoval do své nejslavnější role. Wallerové Tulák vzbuzuje smích, soucit i dojetí.

širší nominace:

Klára Slaná Jelínková sólo v inscenaci Decadance (Národní divadlo Praha)

Yui Kyotani role Marguerite Gautier v inscenaci Dáma s kaméliemi (Moravské divadlo Olomouc)

Julie De Meulemeester role Rothbart & Odilie v inscenaci Labutí jezero (Jihočeské divadlo České Budějovice)

Nataša Novotná – sólo v inscenaci Phrasing the Pain (420people Praha)

Emilia Vuorio role Bílá v inscenaci Black and White (Národní divadlo Brno)

MUŽI:

Viktor Konvalinka

Role: sólo

Název inscenace: Decadance

Autor hudby: koláž

Choreografie: Ohad Naharin

Režie: Ohad Naharin

Premiéry: 4. a 5. 6. 2015

Národní divadlo Praha

V Decadance se Viktor Konvalinka potkal s choreografem své krevní skupiny. V dlouhém, částečně improvizovaném úvodním sólu uplatňuje svou kreativitu; i tou nejkrajnější periferií těla si užívá hudební podkres. Svou hravou energií infikuje diváky.

Koki Nishioka

Role: Chaplin

Název inscenace: Chaplin

Autor hudby: koláž

Choreografie: Mario Schröder

Režie: Mario Schröder

Premiéra: 19. 11. 2015

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Balet Chaplin je permanentním dialogem mezi umělcem a jeho nejslavnější rolí. Koki Nishioka je skvělým protipólem k pohybem výrazně charakterizované postavě Tuláka. V kontrastu

k Tulákovi jde o roli zdánlivě méně vděčnou, výrazem civilnější. A právě díky Nishiokovi, jeho ukázněnému hereckému pojetí a skvěle zvládnutému pohybovému rejstříku, který přesahuje obvyklou zkušenost tanečníka baletu, vyznívá ostravská inscenace tak silně.

Martin Svobodník

Role: Rotbart

Název inscenace: Black and White

Autor hudby: Petr Iljič Čajkovskij

Choreografie: Mário Radačovský

Režie: Mário Radačovský

Premiéra: 20. 3. 2015

Národní divadlo Brno

V netradiční interpretaci Labutího jezera není Rotbart pohádkovým čarodějem, ale představuje démona zhoubné nemoci. Martin Svobodník vytvořil v jádru temnou postavu s razantní pohybovou dynamikou. Uplatňuje svůj obdivuhodný rozsah, vysoké skoky a přirozené charisma.

širší nominace:

Miroslav Hradil role Gustav von Aschenbach v inscenaci Smrt v Benátkách (Divadlo

J. K. Tyla Plzeň)

Jaroslav Kolář role Mánek v inscenaci Gazdina roba (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Sergio Méndez Romero role Princ v inscenaci Popelka (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)

Ivo Sedláček – sólo v inscenaci Gossip (Lenka Vagnerová and Company Praha)

Viktor Svidró role Siegfried v inscenaci Labutí jezero (Jihočeské divadlo České Budějovice)

Schválila odborná porota ve složení: Roman Vašek (předseda), Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Tereza Podařilová.

Činohra

nominace na Cenu Thálie 2015 za mimořádný jevištní výkon

  1. ŽENY:

Jindra Janoušková

Role: Martha

Název inscenace: Kdo se bojí Virginie Woolfové?

Autor: Edward Albee

Režie: Petr Novotný

Premiéra: 11. 4. 2015

Východočeské divadlo Pardubice

S rolí Marthy se Janoušková potkala ve správný čas a ve správném hereckém nastrojení. Od režiséra dostala do vínku naprostou obnaženost; hraje se totiž v aréně na komorní scéně

a herečka tak před diváky odkrývá absolutně vše z nitra postavy. Využívá veškeré herecké prostředky – od nejjemnějších gest po výbuchy hysterie, která záměrně působí nepřirozeně. Její výkon je plnokrevný, citlivý, pečlivě vystavěný a nechybí mu ani animální sexualita.

Veronika Korytářová

Role: Komik, Mefistofeles

Název inscenace: Faust

Autor: Johann Wolfgang Goethe

Režie: Ivan Rajmont

Premiéra: 12. 12. 2014

Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Korytářová tvoří postavu Komika a Mefistofela s absolutní bravurou pohybovou i mimickou, dokonalým zvládnutím jevištní řeči. Její niterná interpretace Goethova textu dokáže diváky naplnit dramatickým napětím a dechberoucím zájmem o život svěřené postavy. Jde o výkon zcela mimořádný, umělecky pravdivý a strhující.

Zora Valchařová Poulová

Role: Violet Westonová

Název inscenace: Srpen v zemi indiánů

Autor: Tracy Letts

Režie:Tereza Karpianus

Premiéra: 31. 10. 2015

Klicperovo divadlo Hradec Králové

V inscenaci, která oproti textu překvapivě akcentuje groteskní rys situací, vytváří Valchařová Poulová ve své Violet uvěřitelnou, životnou figuru, která nenuceně přechází mezi realismem

a prudkou stylizací. Jako dominantní matka rodu umí být nejen děsivá, trapná a zahanbující, ale také překvapivě pochopitelná. Výsledkem je jeden z hereččiných nejpůsobivějších výkonů.

širší nominace:

Karolína Baranová role Herečka, Markétka, Una Poenitentium v inscenaci Faust (Divadlo

F. X. Šaldy Liberec)

Magdaléna Borovárole Desdemona v inscenaci Othello, benátský mouřenín (Národní divadlo Praha)

Dana Černá role Učitelka zpěvu v inscenaci Commedia finita (Divadlo Viola Praha)

Helena Dvořáková role Emilia Paumellová v inscenaci Viktor aneb Dítka u moci (Divadlo

v Dlouhé Praha)

Jana Pidrmanová – role Vanda v inscenaci Venuše v kožichu (Prague Shakespeare Company)

Marie Štípková role Géša Gottfriedová v inscenaci Brémská svoboda (Městské divadlo Kladno)

Pavlína Štorková – role Taťána v inscenaci Evžen Oněgin (Klicperovo divadlo Hradec Králové)

MUŽI:

Radim Madeja

Role: Tim Tooney

Název inscenace: Novecento (1900)

Autor: Alessandro Baricco

Režie: Pavel Khek

Premiéra: 23. 1. 2015

Městské divadlo Mladá Boleslav

Do vyprávění o klavíristovi  Novecentovi vstupuje Madeja jako trumpetista Tim Tooney s obrovskou energií, elánem, hravostí – a soustředěností, přesností výrazových prostředků. Nic z toho neztrácí ani v druhé, vážnější půli inscenace. Diváky přitom přirozeně, nenásilně vtahuje do příběhu. K bravurně zvládnutému množství textu přidává Madeja step, hru

s loutkou, hru na trubku, ale především hluboké partnerství s klavíristou Jakubem Šafrem, představitelem Novecenta.

Jan Meduna

Role: Viktor

Název inscenace: Viktor aneb Dítka u moci

Autor: Roger Vitrac

Režie: Jan Mikulášek

Premiéra: 11. 6. 2015

Divadlo v Dlouhé Praha

Meduna imponuje nejen skvěle zvládnutou stylizací postavy devítiletého, předčasně zmoudřelého Viktora, ale především rychle se střídajícími přechody mezi žánrovými polohami – od naivních poznámek přes sarkastické výpady k brechtovsky civilním, kritickým replikám, které herec obratem využívá k surrealistickému hraní se slovy, intonací, rytmem. Působivé je i jeho fyzické modelování „dětské“ postavy mimikou, držením těla, chůzí

i nadsazenými gesty.

Tomáš Šulaj

Role: Jura Baran

Název inscenace: Je třeba zabít Sekala

Autor: Jiří Křižan

Režie: Martin Františák

Premiéra: 9. 10. 2015

Národní divadlo Brno

Postava Jury Barana se může pro herce snadno změnit v danajský dar – hrát „klaďase“, jediného spravedlivého mezi pokrytci a lumpy, svádí k výkonu značně jednostrunnému. Šulaj toto riziko překonává soustředěností – dobro a spravedlnost nejsou pro jeho Barana samozřejmé, musí je (i na sobě samém) urputně vybojovat. Rozměrný prostor Mahenova divadla ovládá herec zdánlivě subtilními prostředky a vtahuje diváka do svého niterného dramatu.

širší nominace:

Marek Cisovský – role Eichmann v inscenaci Slyšení (Komorní scéna Aréna Ostrava)

Dušan Hřebíček role Záprdek-Lžičař v inscenaci Je třeba zabít Sekala (Národní divadlo Brno)

Štěpán Kozub – role Kníže vídeňský Vincentio v inscenaci Něco za něco (Komorní scéna Aréna Ostrava)

Juraj Kukura – role Fjodor Karamazov v inscenaci Bratři Karamazovi (Činoherní klub Praha)

Martin Polách – role Komik, Mefistofeles v inscenaci Faust (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Vladimír Polívka – role Lenský v inscenaci Evžen Oněgin (Klicperovo divadlo Hradec Králové)

Matouš Ruml – role Charles Chaplin v inscenaci Chaplin (Městské divadlo Mladá Boleslav)

Schválila odborná porota ve složení: Jana Paterová (předsedkyně), Ljuba Benešová, Tomáš Engel, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Ondřej Kepka, Tatjana Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Rataj, Jaroslav Someš, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka.

Muzikál, opereta

nebo jiný hudebnědramatický žánr

nominace na Cenu Thálie 2015 za mimořádný jevištní výkon

ŽENY:

Karolina Gudasová

Role: Wendla Bergmanová

Název inscenace: Probuzení jara (Spring Awakening)

Autor hudby: Duncan Sheik

Autor libreta a písňových textů: Steven Sater

Překlad: Jiří Josek

Hudební nastudování: Jiří Petrdlík

Choreografie: Lukáš Vilt

Režie: Roman Meluzín

Premiéra: 31. 5. 2015

Divadlo J. K. Tyla Plzeň

Karolina Gudasová patří k nejtalentovanějším herečkám nastupující muzikálové generace. V emotivně silné inscenaci Probuzení jara, v muzikálu „s mladými a pro mladé“, hraje naivní Wendlu Bergmanovou s odzbrojující hereckou čistotou, zároveň však zcela brilantně, přesvědčivě a uvěřitelně.

Hana Holišová

Role: Sophie

Název inscenace: Mamma Mia!

Autoři hudby a písňových textů: Benny Andersson, Björn Ulvaeus

Textová spolupráce: Stig Anderson

Autor libreta: Catherine Johnson

Překlad a české texty písní: Adam Novák

Hudební nastudování: Dalibor Kapras

Choreografie: Ivana Hannichová

Režie: Antonín Procházka

Premiéra: 12. 12. 2014

Kongresové centrum Praha

(produkce Dark Style Agency – Jiří Jurtin, Renata Štupáková a Peter Kovarčík)

Hana Holišová se během několika let vypracovala mezi absolutní českou muzikálovou špičku. Trvale září nejen na jevištích Městského divadla v Brně, ale také na scéně pražského Kongresového centra v muzikálovém bestselleru Mamma Mia!. Její Sophie je živelná, energická a tanečně i pěvecky strhující.

Martina Šnytová

Role: Fanny Briceová

Název inscenace: Funny Girl

Autor hudby: Jule Styne

Autor libreta: Isobel Lennart

Autor písňových textů: Bob Merrill

Překlad: Jiří Josek

Hudební nastudování: Jakub Žídek

Choreografie: Lucie Holánková

Režie: Lumír Olšovský

Premiéra: 4. 12. 2014

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Martina Šnytová patří k nejvýraznějším tvářím ostravského operetně-muzikálového souboru. Se stejnou lehkostí ztvárňuje subretní role v klasických operetách i psychologicky náročnější postavy v moderních muzikálech. Jako Fanny Briceová vystřídá řadu hereckých poloh s dechberoucí suverenitou.

širší nominace:

Monika Absolonovárole María Eva Duarte de Perón v inscenaci Evita (Studio DVA divadlo Praha)

Natálie Grossová role Lili v inscenaci Let snů Lili (Městské divadlo Brno)

Katarína Hasprová – role Norma Desmond v inscenaci Sunset Boulevard (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)

Jana Musilová role Matka v inscenaci Přízrak Londýna (Divadlo Hybernia Praha)

Lenka Pavlovič – role Komtesa Stázi v inscenaci Čardášová princezna (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)

MUŽI:

Tomáš David

Role: Jánošík

Název inscenace: Malované na skle

Autor hudby:  Katarzyna Gärtnerová

Autor libreta a písňových textů: Ernest Bryll

Překlad: Jaromír Nohavica

Hudební nastudování: Josef Fojta

Choreografie: Ladislava Košíková

Režie: Hana Mikolášková

Premiéra: 25. 4. 2015

Městské divadlo Zlín

S nelehkou postavou zbojníka Jánošíka v nejznámějším polském muzikálu Malované na skle se popral herec a ctitel „muziky v županu téměř jakémkoliv“ Tomáš David bez zbytečného patosu, avšak dostatečně mužně a heroicky. Lidového hrdinu ztvárňuje s lehkostí hereckou, pěveckou i pohybovou.

Jan Kříž

Role: Michal

Název inscenace: Děti ráje

Autoři hudby: František Janeček, Michal David, Zdeněk Barták, Vítězslav Hádl

Autor libreta: Sagvan Tofi

Autoři písňových textů: R. Bergman, F. Řebíček, E. Pergner, J. Machek a další

Hudební aranžmá: Jaroslav Šimek

Choreografie: Leona Qaša Kvasnicová

Režie: Radek Balaš

Premiéra: 11. 9. 2015

Bobycentrum Brno (Carousel Production s. r. o.)

Úspěšný herec, výtvarník a dnes už i režisér má na svém kontě plejádu charakterově odlišných muzikálových postav na jevištích v Praze, Plzni, Brně či Liberci. Všechny ztvárnil s mimořádnou poctivostí a profesionalitou. Nejinak je tomu i v případě postavy Michala, kterého opatřil hereckou elegancí a bezchybným zpěvem.

Igor Orozovič

Role: Jiří Traxler

Název inscenace: V rytmu swingu buší srdce mé

Autoři hudby: Jiří Traxler, Alfons Jindra, Jan Šíma, Jaroslav Ježek

Autoři libreta: Martin Vačkář, Ondřej Havelka

Autoři písňových textů: různí

Hudební nastudování: Jakub Šafr

Choreografie: Jana Hanušová, Janek Kabelka

Režie: Ondřej Havelka

Premiéra: 10. 9. 2015

Národní divadlo Praha

Pět sezon patřil Igor Orozovič k oporám NDM v Ostravě, kde hrál v mnoha činohrách

i muzikálech. V kvalitních výkonech pokračuje i po svém přestupu do pražského Národního divadla. Nejnověji exceluje coby Jiří Traxler v inscenaci V rytmu swingu buší srdce mé – výborně hraje na klavír, zpívá, tančí a swinguje.

širší nominace:

Lukáš Adam role Henry v inscenaci Přízrak Londýna (Divadlo Hybernia Praha) Pavel Nečas role Henry Higgins v inscenaci My Fair Lady (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) Peter Strenáčik role Che v inscenaci Evita (Studio DVA divadlo Praha) Roman Tomeš role Roger v inscenaci Miluj, žij a plať – Rent! (Divadlo Na Prádle Praha) Aleš Voráček – role Gustav von Pottenstein v inscenaci Země úsměvů (Jihočeské divadlo České Budějovice)

Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Jiří Horký, Eduard Krečmar, Ivan Misař, Jolana Nováková, Lumír Olšovský, Gustav Oplustil, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký

a Ivan Zelenka

Opera

nominace na Cenu Thálie 2015 za mimořádný jevištní výkon

ŽENY:

Iordanka Derilova

Role: Renata

Název opery: Ohnivý anděl

Autor hudby: Sergej Prokofjev

Autor libreta: skladatel podle stejnojmenného románu Valerije Brjusova

Dirigent: Robert Jindra

Režie: Jiří Nekvasil

Datum premiéry: 26. 2. 2015

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Iordanka Derilova vytváří Renatu, vlastně sexuálně posedlou protagonistku opery, herecky

v podstatě v realistických konturách. Hlavním prostředkem výstavby postavy je jí pěvecký projev, výrazně odstíněný dynamicky i barevně, vyjadřující dramatické proměny. Pěvkyně při tom využívá svých zkušeností z wagnerovských rolí.

Marie Fajtová

Role: Norma

Název opery: Norma

Autor hudby: Vincenzo Bellini

Autor libreta: Felice Romani

Dirigent: Enrico Dovico

Režie: Tomo Sugao

Datum premiéry: 2. 10. 2015

Národní divadlo Praha

Marie Fajtová zvládla strhujícím způsobem extrémní nároky dramatického koloraturního partu Normy, velekněžky i matky, ženy zmítané láskou i pomstychtivostí, schopné zabíjet své vlastní děti i odpouštět. Její Normě věříme – soucítíme s útrapami ztrápené duše a zároveň jsme ohromeni velkolepostí, s jakou tato vrchní kněžka vystupuje.

Olga Jelínková

Role: Slavík

Název opery: Slavík

Autor hudby: Igor Stravinskij

Autor libreta: Igor Stravinskij a Stěpan Mitusov

Dirigent: Jan Latham-Koenig

Režie: Dominik Beneš

Datum premiéry: 22. 10. 2015

Národní divadlo Praha

Sopranistka Olga Jelínková vytvořila titulní roli Stravinského Slavíka na vysoké interpretační úrovni, jak po intonační a pěvecké, tak i herecké stránce. Její zářivý hlas se lehce vznášel do vysokých poloh, nenásilně vykryl celý prostor hlediště, ve výrazu dokonale navodil pohádkově snivý obraz díla.

širší nominace:

Ewa Biegas – role Tosca v inscenaci Tosca (Slezské divadlo Opava)

Tereza Kavecká – role Adina v inscenaci Nápoj lásky (Slezské divadlo Opava)

Kateřina Kněžíková – role Norina v inscenaci Don Pasquale (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Jana Kurucová – role Alžběta, anglická královna v inscenaci Marie Stuartovna (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)

Jitka Svobodová – role Rudá Marie / Božena Tlučhořová v inscenaci Rudá Marie (Národní divadlo Praha)

MUŽI:

Gustáv Beláček

Role: Baron Scarpia

Název opery: Tosca

Autor hudby: Giacomo Puccini

Autor libreta: Giuseppe Giacosa a Luigi Illica

Dirigent: Francesco Bottigliero

Režie: Jana Andělová Pletichová

Datum premiéry: 18. 10. 2015

Slezské divadlo Opava

Gustáv Beláček buduje charakter postavy postupně, využívá proměn barvy hlasu a variuje gestickou i pohybovou stránku. Jeho Scarpia není bídák od prvního momentu, ale ve svrchovaném a jistém výkonu roste postupně ke svému ďábelskému vrcholu.

Jaroslav Březina

Role: Laca Klemeň

Název opery: Její pastorkyňa

Autor hudby: Leoš Janáček

Autor libreta: Leoš Janáček podle dramatu Gabriely Preissové

Dirigent: Marko Ivanović

Režie: Martin Glaser

Datum premiéry: 2. 10. 2015

Národní divadlo Brno

Role Laci v brněnské inscenaci Její pastorkyně zastihla Jaroslava Březinu na vrcholu jeho uměleckých sil. Vložil do ní všechny své životní i jevištní zkušenosti a vytvořil přesně vyprofilovanou mužnou postavu venkovského mládence, který si uvědomuje, že lidský charakter je víc než vnější krása. Jeho výkon je suverénní po herecké i pěvecké stránce.

Ondřej Koplík

Role: Hrabě Almaviva

Název opery: Lazebník sevillský

Autor hudby: Gioacchino Rossini

Autor libreta: Cesare Sterbini

Dirigent: Miloslav Oswald

Režie: Kristiana Belcredi

Datum premiéry: 5. 6. 2015

Moravské divadlo Olomouc

Ondřej Koplík podal v roli Hraběte Almavivy výkon, jaký jsme dlouho v tomto oboru na českých jevištích neslyšeli. Skvěle zvládl náročné koloratury i okrajové tóny této mimořádně náročné role, přičemž – navzdory zjevné bezradnosti režie – postavu obdařil přirozeným herectvím a humorem.

širší nominace:

Martin Bárta – role Ruprecht v inscenaci Ohnivý anděl (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)

Lukáš Bařák – role Figaro v inscenaci Figarova svatba (Jihočeské divadlo České Budějovice)

Alexandr Beň – role Amonasro v inscenaci Aida (Jihočeské divadlo České Budějovice)

Paolo Lardizzone – role Edgar v inscenaci Edgar (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)

Josef Moravec – role Skuratov v inscenaci Z mrtvého domu (Národní divadlo Praha)

Schválila odborná porota ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Jan Dehner, Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Tomáš Šimerda a Jan Štych.

Označeno pod: ,

Back to top