Český neziskový sektor v roce 2016.

Český neziskový sektor v roce 2016.

Český neziskový sektor si v očích veřejnosti v minulém roce pohoršil, a to i přesto, že se v tomto odvětví neudály žádné zásadní změny. Vyplývá to z analýzy Americké agentury pro mezinárodní rozvoj (USAID), jejímž partnerem v České republice je Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) a který reportuje stav neziskového sektoru ve 29 evropských a asijských státech.

„Neziskový sektor vznikl v České republice až po roce 1989 a je pro nás pozitivní, že se neustále posouvá vpřed, profesionalizuje se a je srovnatelný se západními zeměmi, kde má mnohaletou tradici. Ze zkoumaných států, ze kterých je Česká republika tím nejzápadněji položeným, jsme na čtvrtém místě za Estonskem, Polskem a Litvou. Nejsme na tom ve srovnání s ostatními vůbec špatně, ale rozhodně máme ještě hodně práce před sebou,“ říká k výsledkům Marek Šedivý, prezident AVPO ČR.

Státní cíle pro neziskový sektor se daří až na legislativní změny naplňovat.Nízkou důvěru v neziskové organizace způsobují i někteří politici a média.

Většina neziskových organizací zůstává stále závislá na jednom hlavním zdroji financování, přičemž se nejčastěji jedná o veřejné dotace nebo fondy EU. Podle dat získaných RVNNO bylo v roce 2015 nestátním neziskovým organizacím poskytnuto formou dotace 16,5 miliard korun, jedná se o 20% nárůst oproti roku 2014. Z této celkové částky pocházelo téměř 10 miliard korun ze státního rozpočtu, přes 2 miliardy korun z krajských rozpočtů včetně hlavního města Prahy a téměř 4 miliardy korun z obecních rozpočtů (mimo Prahy). Necelou miliardu korun pak neziskové organizace získaly ze státních fondů ČR.

Dárcovství a dobrovolnictví je v ČR na vzestupu, přesto je stále prostor ke zlepšení

Stále více neziskových organizací se zaměřuje také na individuální a firemní dárcovství nebo sociální podnikání. „V online prostředí sledujeme významný nárůst dárcovství, který souvisí s rozvojem možností pro dárce jak snadno, rychle a bezpečně pomoci dobré věci. Jedním z důvodů nárůstu zájmu je bezesporu takzvaný peer to peer fundraising. Jde o dárcovské výzvy typu – letošní narozeniny nechci dárky, podpořte se mnou dobrou věc,“ říká Lukáš Hejna z Darujme.cz.

Tuzemské organizace se také loni poprvé oficiálně zapojily do celosvětové akce s názvem „Giving Tuesday“. Ambasadorem tohoto svátku dárcovství a dobrovolnictví pro ČR se stala Asociace společenské odpovědnosti. „Během roku 2016 bylo do Giving Tuesday po celém světě zapojeno více než 50 tisíc organizací z 98 zemí světa, ať již s finanční podporou potřebným, dobrovolnictvím nebo charitativní kampaní za sociální téma.“ uvádí Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti

Vedle jednorázových akcí si neziskové organizace postupně budují i komunitu pravidelných dárců. Podle údajů World Giving Index 23 % respondentů uvedlo, že v roce 2015 pravidelně přispívali na charitu, v roce 2014 jich bylo 20 %. Stejný zdroj uvádí i zvýšení zájmu Čechů o dobrovolnictví. Předsedkyně Toulcova dvora Lenka Skoupá k tomu doplňuje „Zájem o dobrovolnictví v neziskových organizacích v ČR roste, na spokojenost nebo pýchu je to málo. Česká republika si sice od loňska polepšila o 9 míst v žebříčku World Giving Index, přesto jsme až na samém konci žebříčku – na 121. místě ze 140.“

J K

Označeno pod:

Back to top