Jan Klata v Divadle pod Palmovkou

Jan Klata v Divadle pod Palmovkou

Něco za něco
Významný polský režisér evropského formátu, Jan Klata, poprvé režíruje v České
republice. V Divadle pod Palmovkou zkouší ve vlastní úpravě hru
W. Shakespeara Něco za něco.
Polský divadelní režisér, dramatik a fejetonista je jednou z nejznámějších polských
divadelních osobností evropského formátu. Na svém kontě má více než čtyřicet inscenací režírovaných v Polsku, Rakousku, Rusku (MCHAT) a Německu. Jeho
inscenace hostovaly na festivalech po celém světě: mj. se představily na Biennale Teatro v Benátkách, Pařížském podzimu, Světovém festivalu Shizuoka pod horou Fuji, Divadelním festivalu Wuzhen a na festivalech v Madridu, Dublinu, Soulu, Buenos Aires, Minsku, Sibini, Moskvě, Nitře, Berlíně, Pekingu. V České republice hostovaly jeho inscenace v Divadle pod Palmovkou v rámci mezinárodního divadelního festivalu PALM OFF FEST 2016 (Nepřítel lidu – Stary Teatr v Krakově) a na festivalu Divadlo v Plzni (Hamlet z německé Bochumi,
Hra o matce a vlasti – Tetar Polski ve Vratislavi, Oresteia – Stary Teatr v Krakově).
Jan Klata je znám svým osobitým přístupem ke klasickým textům, nebojí se ani citací
popkultury. Jeho výklady reflektují aktuální problémy společnosti a světa. Sám vnímá režii jako „divadelní samplerství“ – přistupuje k ní podobným způsobem, jakým k hudbě přistupuje DJ. Klatovy inscenace jsou vždy společensky a politicky angažované, a proto často vyvolávají diskuze, kontroverze a skandály. Jeho tvorba vzniká na základě klasických divadelních textů, které však výrazně upravuje, nebo na základě nové dramatiky i vlastních autorských divadelních textů.
„Představení, které nám ukazuje způsoby zapojení do dnešního světa, je tak upřímný počin, že se stává nesnesitelným. Ale možná je to jeho hlavní hodnota.“
napsala Joanna Derkaczewová (Gazeta Wyborcza, 2008, č. 236)
Nebude tomu jinak ani v případě jeho zpracování komedie Něco za něco. Divadlem pod
Palmovkou se přežene smršť nemilosrdné komiky, zhýralé tragiky a bizarnosti, postavy se zbavují zásad, herci zaběhaných postupů, abychom do důsledků spatřili rozklad základních hodnot a jistot, na kterých je založena naše společnost. Náboženské cítění ustupuje fanatismu, nadšení se mění v hysterii, spravedlnost v nástroj útlaku až do hořkého vystřízlivění.
Ředitel Divadla pod Palmovkou, Michal Lang, k hostování Jana Klaty:
„Myslím, že je důležité, aby i u nás, tak jako je běžné v jiných velkých městech našeho
kontinentu, pracovali zahraniční režiséři evropského významu. Jan Klata bezpochyby takovou
osobností je a já jsem moc rád, že přijal moje pozvání režírovat u nás. Chtěl jsem, aby 70. sezóna Divadla pod Palmovkou byla opravdu výjimečná. Vedle mého Zamilovaného
Shakespeara, Nebeského Višňového sadu a pražské premiéry Žítkovských bohyní, kterou připravujeme, Klata se svou inscenací Něco za něco, doufám, potvrzuje, že Divadlo pod Palmovkou je výraznou a progresivní scénou, s níž je nutno počítat.“

Režisér si do Prahy přivezl svůj nejužší tým spolupracovníků, kterými jsou scénografka,
kostýmní výtvarnice a light designérka Justyna Łagowská, autorka více než šedesáti
scénografií pro vynikající tvůrce. Dalším členem týmu je uznávaný a respektovaný polský choreograf a režisér Maćko Prusak, který vytvořil choreografie k řadě inscenací Jana Klaty a dalších renomovaných polských režisérů

JAN KLATA
Jan Klata se narodil 24. února 1973 ve Varšavě v rodině, která byla činná v hnutí Solidarita.
Dva roky studoval režii na Divadelní akademii ve Varšavě, ve třetím ročníku však přešel na Divadelní akademii v Krakově (PWST), kde studoval u slavného polského režiséra
mezinárodního renomé Krystiana Lupy. Po studiích se Klata věnoval různým profesím:
působil mj. jako copywriter, hudební publicista či režisér televizní talk-show.

Klatovým režijním debutem byla inscenace Gogolova Revizora přeneseného do polských sedmdesátých let minulého století a uvedená v divadle ve Valbřichu (2003). Inscenace zahájila Klatovu snahu dotýkat se skrze „divadelní koláže“ (poskládané z citací různých děl, souvislostí, oblastí a forem) aktuálních politických otázek a znepokojivých společenských, historických i uměleckých témat. Z inscenací Jana Klaty: Vatikánské kobky podle A. Gida
(Teatr Wspołczesny, Vratislav) o falešném a povrchním vnímání víry, inscenace H. podle Shakespearova Hamleta (Teatr Wybrzeże, Gdaňsk) inscenovanou jako kritiku nového režimu, který vytuneloval ideály protitotalitního hnutí Solidarita, … dcera Fizdejky podle hry
S. I. Witkiewicze (Teatr Dramatyczny, Valbřich) zpracovává téma vstupu Polska do Evropské
unie, autorská dramatizace Mechanického pomeranče podle S. Kubricka a A. Burgesse
uvedená v podobě sugestivní moderní morality pod názvem Šroubování pomeranče (Teatr Wspołczesny, Vratislav) Fanta$ie podle hry J. Słowackého Fantazie (Teatr Wybrzeże, Gdaňsk) analyzující novodobý polský kapitalismus, Tři stigmata Palmera Eldritche podle scifi novely P. K. Dicka (Stary Teatr, Krakov) o přijímání duchovního života v podobě narkotik, Oresteia podle Aischyla (Stary Teatr, Krakov) o lidech lapených v soukolí lásky a nenávisti, Případ Danton autorky S. Przybyszewské (Teatr Polski, Vratislav) o politickém populismu procházejícím napříč dějinami Koprofágové neboli nenávidění, ale nepostradatelní podle románu Tajný agent J. Conrada (Stary Teatr, Krakov), vlastní dokumentární hra Transfer! o poválečných osudech přesídlovaných Poláků a Němců (Teatr Współczesny, Vratislav), levicově burcující inscenace Ševci u bran podle Witkiewiczových Ševců (TR Warszawa, Varšava), inscenace Horváthovy hry Kazimír a Karolínka (Teatr Polski,
Vratislav), Keffové skandálně přijímaná Hra o matce a vlasti (Teatr Polski,
Vratislav) aj. Za zmínku pro české publikum stojí, že v Schauspielhausu v německé Bochumi inscenoval dramatizaci Kafkova románu Amerika.
Jan Klata je držitelem řady ocenění, mj. hlavních cen těšínského festivalu Bez hranic, cen za režii, např. z festivalů v Katovicích, Opoli, Toruni, Gdaňsku, Vratislavi. Je mj. držitelem prestižní ceny Paszport časopisu Polityka, nejvýznamnější polské divadelní Ceny Konrada Swinarského a ceny Zlatý Yorick za nejlepší polskou interpretaci Shakespearových děl.
Měsíčníkem Teatr byl vyhlášen nejlepším režisérem sezóny 2007/2008. V letech 2013-2017 byl ředitelem krakovského divadla Stary Teatr, kde režíroval řadu výjimečných inscenací – mj. S. Wyspiański: Veselka, W. Shakespeare: Král Lear, H. Sinkiewicz: Trilogie, Do Damašku (podle A. Strinberga), T. Miciński: Polské Thermophyly, H. Ibsen: Nepřítel lidu, A. Jarry: Král Ubu. Inscenace Shakespearovy hry Něco za něco v Divadle pod Palmovkou je první režií Jana Klaty v českém divadle.

W. SHAKESPEARE: NĚCO ZA NĚCO
PREMIÉRA 27. LEDNA 2018 V DIVADLE POD PALMOVKOU
TVŮRCI
REŽIE/ÚPRAVA TEXTU: JAN KLATA
PŘEKLAD: MARTIN HILSKÝ
VÝBĚR HUDBY: JAN KLATA
VÝPRAVA/LIGHT DESIGN/KOSTÝMY: JUSTYNA ŁAGOWSKA
CHOREOGRAFIE: MAĆKO PRUSAK
ASISTENTKA REŽIE: OLGA SŁOWIK
DRAMATURGIE: IVA KLESTILOVÁ
OBSAZENÍ
KNÍŽE VÍDEŇSKÝ VINCENTIO JAN VLASÁK
ANGELO JAN TEPLÝ
LUCIO ONDŘEJ VESELÝ
CLAUDIO JAN HUŠEK
ESCALUS MARTIN NĚMEC
LOKET / BARNARDIN MARTIN HRUŠKA
POMPEJUS RADEK VLENTA
ISABELA TEREZA DOČKALOVÁ
MARIANA VENDULA FIALOVÁ
JULIE KAMILA TRNKOVÁ
KUPLÍŘKA TOMÁŠ DIANIŠKA

VENDULA JEŽKOVÁ
VENDULA.JEZKOVA@PODPALMOVKOU.CZ
WWW.PODPALMOVKOU.CZ

Označeno pod:

Back to top