Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách.

Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách.

V Divadle ABC se odehrála světová premiéra hry „Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách“. Hudební revue vznikla podle populárně-naučného knižního bestselleru Allana a Barbary Peasových, který poradí, jak předcházet partnerským krizím. „Je to inscenace pro povzbuzení a potěšení těch, kteří se někdy pokoušeli, pokoušejí nebo se chtějí pokusit žít ve vztahu s jiným člověkem,“ říká režisér Miroslav Hanuš, který se zároveň ujal obtížného úkolu – Peasových populárně-naučnou knihu o rozdílech mezi muži a ženami zdramatizovat.

Australští manželé při bádání o přirozenosti a zvláštnostech lidského chování a o rozdílech mezi myšlením žen a mužů procestovali celý svět a shromáždili nejnovější a mnohdy překvapivé poznatky z oboru výzkumu mozku, z evoluční biologie, psychologie a sociologie.

Výsledky svého úsilí zpracovávají jednoduchým, humorným a čtivým způsobem. Kromě toho dokážou stejně přístupným způsobem vysvětlit důvody existence napětí a rozepří mezi příslušníky obou pohlaví a nabídnout, jak se s takovou věcí vypořádat. Jako lektoři motivačních seminářů a přednášek tak činí i osobně. Vlastní rodinnou společnost Pease Training International, ve světě jsou dnes bezkonkurenčními odborníky na komunikaci a vztahy a jedním z nejúspěšnějších rodinných profesionálních týmů. Pravidelně se objevují v televizi, jejich 18 bestsellerů bylo přeloženo do 54 jazyků, jsou obchodně propojeni se 100 zeměmi světa, kde prodali neuvěřitelných 27 milionů výtisků svých knih. Prvním společným fenomenálním úspěchem manželů (vzali se r. 1993) byla kniha o vztazích mezi rozdílnými pohlavími Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách, po níž v rychlém sledu následovaly další na stejné téma. Přitom je třeba říci, že se jim patrně dosti dobře, daří řídit vlastními recepty, neboť mají společně šest dětí a pět vnoučat!

Režisér Miroslav Hanuš spolupracuje s Městskými divadly pražskými už poněkolikáté a etabloval se tu jako specialista na převod problematických textů( Pan Kaplan má třídu rád – Rosten, Drž mě pevně-Fulghum…). „Práce na scénáři byla klopotná. Kniha je vlastně populárně vědecká příručka. Co si počít když se to má převést na jeviště? Jsou to těžké texty na převod, nemají výrazné dějové linky, nemají postavy, nemají situace. Přišel jsem na klíč jak postupovat,“ vysvětluje M. Hanuš.

Alan a Barbara Peasovi , psycholog a lékařka ORL v podání Zdeňka Velena a Jitky Smutn jsou hlavními postavami hudební komedie. Děj se odehrává v jejich společné ordinaci, základní zápletka se odvíjí od sporu manželů, mají prakticky před rozvodem. Na to se nabalují příběhy ostatních pacientů. Inscenace je zábavná, vtipná, má všech 5 p. Hrou provázejí dva průvodci Testosteron a Estrogen, kteří připomínají někdejší slavnou komickou dvojici V+W, na této nesourodé dvojici je hra postavená. Jinak jsou role víceméně vyvážené, co se týče obsahu textu a děje, na jevišti jsou pořád vlastně všichni herci. Skvěle ztvárněné hormony, mužský Testosteron Lukášem Jurkem a ženský Estrogen Zbigniewem Kalinou seznamují diváky s teoretickými poznatky, další postavy je v pak vtipně komentují a předvádějí v praxi. Písničky, jež procházejí dějem a rytmizují ho stejně jako taneční čísla, připomínají rovněž historii Divadla ABC. M. Hanuš vybral známé písně z šedesátých a pozdějších let (Boty proti lásce, Swing, Tak prázdná, Dynamit,…), některé písně zazněly se známými proslavenými texty, další texty k známým melodiím napsal M. Hanuš. Výběr se povedl a písně hraje orchestr přímo na jevišti. Lidé se vyvíjeli tisíce let, muž byl lovec, žena sbírala a hlídala oheň. Muž sledoval na 100 m mamuta, ale nyní nenajde v lednici máslo, žena zase nezaparkuje auto na malém prostoru. Na rozdílech myšlení a vnímání světa mezi příslušníky odlišných pohlaví jsou založeny humorné situace. Kromě již uvedených herců excelují další: Martin Písařík v roli kytaristy a zpěváka Denyho, Lucie Pernetová jako zdravotní sestra Lucie, Jiří Klem v roli homosexuálního umělce Eduarda, Barbara Janatková jako rosnička, která chtěla být herečkou. Vlastně i všichni ostatní předvedli velmi dobré výkony:Veronika Janků, Stanislav Lehký, Radim Kalvoda, Veronika Svojtková, Petr Klimeš, Dana Doulová. Výborně napsaný text není pouhou dramatizací knihy, s původní předlohou má společné téma a úhel pohledu jinak je to z 90% autorská věc. Hra pobaví ženy i muže a jako bonus vám poradí, jak předejít manželským krizím a nepochopení. Doporučuji ke zhlédnutí, do konce dubna je však vyprodáno. Závěrem dodává režisér Miroslav Hanuš:

„Já se vždycky snažím zabývat tématem, ve kterém zaznějí i vážnější tóny. A tématem vztahů mezi muži a ženami společnost žije. Vezměte si jen fakt, že 50 % manželství se rozvádí, a když k tomu připočteme nesezdané, je to 70 % lidí, kteří řeší vztahové problémy. A to je docela věc k zamyšlení. Značí to, že se rodinné hodnoty rozpadají. I když takovou záležitost

podáme s nadsázkou, lidi se zasmějí, ale přiměje je to i k přemýšlení nad sebou samými,“

Jaromír Hampl

Označeno pod: ,

Back to top