REŽISÉR ONDŘEJ TROJAN UVÁDÍ SVŮJ ČTVRTÝ FILM, NEKOMPROMISNÍ DRAMA TOMAN

REŽISÉR ONDŘEJ TROJAN UVÁDÍ SVŮJ ČTVRTÝ FILM, NEKOMPROMISNÍ DRAMA TOMAN .

Ve čtvrtek 4. října vstupuje do kin čtvrtý film režiséra a producenta Ondřeje Trojana TOMAN. Nekompromisní, herecky silné drama vypráví neuvěřitelný, ale pravdivý příběh Zdeňka Tomana, muže mnoha jmen, šéfa československé zahraniční rozvědky. Bezskrupulózního šmelináře a kariéristy, který významně ovlivnil poválečné dějiny. Muže s obrovskou mocí a zásadním úkolem. Sehnat peníze, které komunistům vyhrají volby. A Toman peníze sehnat uměl. Pro sebe, pro rodinu i pro stranu. Šmelina, vydírání, kasírování válečných zločinců i jejich obětí. Neštítil se ničeho. Cena, kterou za svou kariéru zaplatil on i jeho blízcí, byla pak vysoká. Film odkrývá období tzv. třetí republiky, temné roky 1945 – 48, a příběh člověka, o kterém se nikdy nemluvilo.

„Bavilo mě odkrývat a poznávat tajemnou postavu Zdeňka Tomana, události a osoby, které ho v období jeho neuvěřitelného vzestupu obklopovaly a formovaly historické události. Přišlo mi to celé dost mrazivě aktuální, jelikož historie se velmi často opakuje, my se odmítáme z ní poučit a děláme pořád dokola ty samé fatální chyby. Tomanův akční rádius, jeho vysoké hra ze zákulisí, jeho mafiánská schopnost šmelením a kšeftováním s lidským neštěstím získávat ohromné peníze, které jistě nepředkládal berňáku ke zdanění, jeho intriky… To je dost vzrušující látka,“ popisuje Ondřej Trojan, proč po Želarech nominovaných na Oscara a divácky úspěšném Občanském průkazu opět sáhl po tématu z naší historie.

Příprava čtvrtého filmu mu zabrala 8 let, z nichž pět věnoval financování a práci nad scénářem a poslední tři samotné realizaci. „Nejtěžší bylo se rozhodnout, jakým způsobem tuto látku uchopit. Hodně mi záleželo na autentičnosti a pravdivosti celého příběhu. Taky jsem se chtěl vyvarovat všelijakých filmařských klišé a přitom se opřít o silné herecké výkony. Tedy natočit film bez kompromisů, ale zároveň biják pro velká plátna, který si diváci odnesou po odchodu z kina ve svých hlavách domů a v ideálním případě si o něm budou povídat nebo se k tomu zážitku vracet. Myslím si, že mé předchozí filmy Želary i Občanský průkaz na mnoho diváků takto zapůsobily, a teď přicházíme opět se silným filmem,“ říká Trojan o vzniku svého posledního filmu, v němž se objeví mnoho skvělých herců.

Hlavní roli šéfa naší poválečné zahraniční rozvědky svěřil Jiřímu Macháčkovi, který roli hochštaplera Tomana přijal bez váhání: „Já bych mohl vyjmenovat celý seznam určitě lepších filmových herců než jsem já, kteří celý život čekali nebo ještě čekají, že dostanou příležitost vystoupit z rámce, ze škatulky, do které jsou celý život obsazovaní, a pro mě byl tou příležitostí právě Toman. To nešlo odmítnout.“

Stejně tak jednoznačné bylo obsazení hlavní role pro Ondřeje Trojana: „Jirka si umí jít za svým s buldočí vytrvalostí a umanutostí. To je jeho přirozená vlastnost. Když si zdůvodní, kam až by byl Toman pro naplnění svých cílů schopen zajít a vezme si to za své, máte před sebou osobnost, které v postavě Tomana věřím úplně všechno. K pozitivní povaze Jirky je to jistě protiúkol, ale právě ten umí být motivující, o tom jsem nepochyboval. Každý v sobě máme ukrytou kdesi v hloubi nějakou temnotu, jde o to, ji ze sebe před kamerou pustit ven.“

V postavě Tomanovy manželky Pesly exceluje herečka Národního divadla Kateřina Winterová. „Pesla byla zarytou komunistkou, která si dokázala užívat jako buržoazní panička všech výhod postavení ženy šéfa zahraniční rozvědky. Toman jí zřejmě nedovoloval být ničím jiným, než reprezentativní ženou v domácnosti. Jejich vztah byl napnutý a podle mého lehce patologický. On ji podváděl, ona to věděla, ale nechtěli jít od sebe. Ona se o práci svého muže nezajímala a on dával přednost kariéře. Proto, že jsem o ní z dochovaných materiálů věděla ale málo, neodvažovala jsem si vůbec říct, jaká byla,“ říká o své postavě Kateřina Winterová a s úsměvem dodává: „Pořád jsem se Ondřeje na ni ptala, chtěla jsem ji pochopit, až mi Ondřej řekl „Už ji neřeš a jenom to zahraj.“ Že se o Pesle mnoho informací nedochovalo, vzal naopak režisér při obsazení této postavy do hry: „Jako filmová herečka byla pro mě Kateřina neznámá a tudíž podobně tajemná jako postava, kterou ztvárnila. Líbilo se mi, že je to takové sveřepé tintítko a zároveň špičková herečka.“

I v dalších rolích skutečných postav naší minulosti se představí výrazné herecké osobnosti.

Tomanovu sekretářku a milenku Třískalovou hraje Kristýna Boková. „Poloha vypočítavé mršky jí sedí. U Kristýny jsem na rozdíl od Kateřiny Winterové sázel na jistotu. V roli učitelky Pivoňkové v Občanském průkazu byla okouzlující a já jsem nechtěl roli zlatokopky Miládky Třískalové obsadit prvoplánově nějakou nesympatickou sexbombou. To by bylo příliš placaté. Vždy se snažím i na charakterově nesympatických postavách hledat nějaké polidšťující prvky,“ vysvětluje Trojan. Rudolfa Slánského ztvárnil Stanislav Majer. „Je to to herec, který na velmi malém prostoru dokáže velmi přesně a citlivě jednoduchými prostředky odstínit nuance svého nitra. A navíc se mi hodila do hry podobnost s jeho předobrazem Slánským,“ říká režisér. Do role Jana Masaryka obsadil slovenského herce Romana Luknára, protože, jak říká: „Roman je charizmatický hráč s přirozenou noblesou a zároveň jistou mírou familiárnosti a šaškovského humoru. Jan Masaryk se vždy snažil být lidový a neformální. Patřil k těm osobnostem, kterým ve společnosti jeho cílená faux pas díky jeho nonšalantnosti vždy procházela. A v tomto je Roman Luknár nepřekonatelný a autentický.“ Roli Gaynora Jacobsona, který s Tomanem domluvil a platil přechod tisíců židovských uprchlíků přes naše území na západ a do Palestiny svěřil Trojan Petru Vaňkovi: „Tady jsem bruslil na nejtenčím ledě, protože Petra jsem vůbec neznal. Navíc, jako Američan, svoji roli hraje v angličtině. Sázka na Petra se mi vyplatila. Ve filmu mu jeho nepříliš okoukaná tvář dává díky přesnému herectví nadstavbu cizince, který splnil za cenu mnoha korupčních kompromisů svůj úkol,“ vysvětluje Trojan.

Dále hrají Marek Taclík jako fanatický komunista, přednosta obranného zpravodajství Bedřich Reicin, Lukáš Latinák jako politik Vlado Clementis, Marian Mitaš jako komunistický fanatik a agent NKVD Karel Vaš, Táňa Pauhofová jako Tomanova sestra Aurélie, Lukáš Melník v roli Tomanovy pravé ruky Františka Kuraciny, Jaromír Dulava jako ministr vnitra Václav Nosek, Jiří Dvořák jako generál Bartík, Martin Finger jako agent zpravodajské služby Adolf Püchler, Aleš Procházka jako Klement Gottwald, dále Václav Neužil, Miroslav Táborský, Radek Holub, Ondřej Malý, Jaroslav Plesl, Ady Hajdu, Pavel Liška a mnozí další.

„Každou hlavní postavu poválečné události někam posunuly, většinou do pekel,“ říká režisér a producent Ondřej Trojan, který přináší v TOMANOVI na plátno nejen napínavý thriller, ale i co nejvěrnější dobovou rekonstrukci skutečných událostí opírající se o nezvratná archivní a očitá svědectví.

TOMAN vznikl podle scénáře Zdenky Simandlové a Ondřeje Trojana na motivy Franka Reisse, kameramanem je Tomáš Sysel, střihačem Vladimír Barák, hudbu složil Michal Novinski, zvuk Jiří Klenka, kostýmní návrhářkou je Katarína Štrbová Bieliková, architektem Tomáš Svoboda a uměleckou maskérkou Jan Bílková. Producentem je Filmová a televizní společnost Total HelpArt T.H.A.

PRESSKIT KE STAŽENÍ https://1drv.ms/f/s!AmpnrM0P2LLriH7y8uMPcfQS-JNH

Více o filmu, rozhovory s Ondřejem Trojanem, Jiřím Macháčkem, Kateřinou Winterovou a Kristýnou Bokovou, kompletní přehled tvůrců a partnerů.

PRESS SEKCE FILMU TOMAN https://tha.cz/pro-media/toman.html

 

BARBARA.TROJANOVA@GMAIL.COM

WWW.TOMANFILM.CZ

Označeno pod:

Back to top