Trend akcelerační ekonomiky se přenese i do Česka, shodují se experti .

Trend akcelerační ekonomiky se přenese i do Česka, shodují se experti

Praha, 26. května 2022 — V současné době strmě roste počet firem, které přechází z fyzických na cloudová úložiště. Podle agentury Report Linker se hodnota trhu s cloudovými řešeními do roku 2026 více než zdvojnásobí ze současných 445 miliard na téměř jeden bilion dolarů. K tomu by měl přispět i nový trend akcelerační ekonomiky, který propojuje podnikání s cloudovými technologiemi, umělou inteligencí, automatizací nebo vývojem aplikací bez nutnosti programování. „Důležité je na nic nečekat, protože Česká republika má velmi zajímavou pozici a ve spoustě ohledů dokážeme trend akcelerační ekonomiky vytěžit. Nesmíme si ale nechat ujet vlak,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Česko už je natolik součástí globální ekonomiky a propojeného světa, že by se měl trend brzy prosadit i na domácím trhu. „Otázka není zda, ale kdy. Tento trend se zrychluje. Ještě před deseti lety byl cloud v korporátním světě sprosté slovo a podívejme se dnes. Blížíme se pověstnému Gladwellovskému bodu zlomu. Žádný nový byznys nevzniká jinde než v cloudovém prostředí,“ uvádí spoluzakladatel 6D Academy Petr Beneš.

Potřebné technologie už máme

S nevyhnutelností trendu souhlasí i Součková. „Akcelerační ekonomiku už tu prakticky zažíváme. Proto jsme ji také zvolili jedním z hlavních témat naší výroční konference SAP NOW, která v Praze proběhla tento týden.“

Poslední roky byly podle divizního ředitele ACTUM Digital Michala Fedorka důkazem, že pro rozsáhlé implementace nových technologií trvající několik let už v současnosti není místo.

„Rychle se měnící obchodní modely a požadavky koncových zákazníků vytváří velký tlak na rychlost spuštění. Využití umělé inteligence, strojového učení a zároveň cloudových technologií vyžadujících minimální úsilí pro maximální užitek nám pomáhá lépe reagovat na tyto potřeby. Trend akcelerační ekonomiky se postupně začíná prosazovat i na lokálním trhu a zrychlil zejména kvůli covidové krizi, která donutila velké množství firem přehodnotit nejen interní procesy, ale také přístup ke svým zákazníkům,“ říká Fedorko.

Trend ale přináší i stinné stránky. Podle Petra Beneše přispěje k dalšímu rozevírání nůžek mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Před přílišnou euforií varuje i CEO společnosti KCT Data Evžen Mayer. „Často jde víc o líbivé proklamace než realitu fungování firem. U digitální transformace je naprosto esenciální důsledně hlídat přidanou hodnotu pro core byznys zákazníka v relaci na jeho každodenní provoz a reálné možnosti digitalizace dílčích procesů.“

Potřebné technologie mají firmy již k dispozici. Mayer proto zdůrazňuje, aby se zaměřily na jejich správnou implementaci a využití. Za klíčové považuje spolupráci mezi zákazníky a dodavateli a hloubkové pochopení podstaty byznysu i každodenních potřeb firem.

Krize odhalila úskalí digitalizace českých firem

Koronavirová pandemie i válka na Ukrajině odhalily sílu technologií při digitalizaci interních procesů ve firmách i vztahu se zákazníky. Michal Fedorko upozorňuje na častou překážku, které firmy čelí. „Primární bariéra, kterou musíme překročit je, jak vhodně tyto technologie zakomponovat do běhu našich firem a také díky nim provést změny v organizacích, které budou znamenat skutečný přerod v digitální podniky a ne jen ‚digitalizaci‘ starých postupů.“

Jeho slova potvrzuje i nedávná studie společnosti Boston Consulting Group. Ta odhalila, že se 80 % firem spoléhá na digitální produkty a služby při řešení obchodních výzev, ale jen necelé třetině z nich se daří digitálně transformovat své podnikání.

Turbulentní situace na trzích posledních let u českých firem odhalila i další nedostatky. „Fandím českým firmám, jsem patriot, a když vidím, co se děje ve zbytku Centrální Evropy a na Balkáně, mám trochu strach, aby nám takzvaně neujel vlak. Dobré směřování vidím zatím jenom u pár jednorožců, kteří mají digitální strategie s jasným plánem a jasně vytyčenými cíli,“ uvádí ředitel z poradenských služeb Deloitte Jan Šťastný.

Hlavní úskalí vidí v tom, že české společnosti digitalizují většinou procesy, u kterých mohou jednoduše vypočítat budoucí přidanou hodnotu digitalizace, ale do komplexnějších projektů se nepouští. Tím pádem firmám chybí flexibilita, kterou by s sebou měla celková digitalizace přinášet.

Firemní IT už není „černou skříňkou“

Při pohledu do budoucna se kromě potřeby neustálé a smysluplné digitalizace budou domácí firmy muset zaměřit i na hledání způsobů, jak se přiblížit svým zákazníkům a zlepšit své služby. Bez nich jim podle Michala Fedorka hrozí, že přijdou o svůj podíl na trhu, protože postupující digitalizace a globalizace snižují bariéry vstupu pro silné zahraniční hráče na český trh.

„Musíme se také lépe naučit, jak svůj business vyvážet do zahraničí, aby se i domácí firmy mohly stát dravci na nových trzích. K tomu všemu nám pomáhají snadno škálovatelné cloudové technologie s krátkou dobou implementace. Čas je dnes určující veličinou,“ dodává Fedorko.

České firmy by se měly i nadále soustředit na pokračující zjednodušování, zrychlování a větší intuitivnost. Petr Beneš předvídá, že nadcházející roky budou o odvaze dělat radikálnější kroky ve změnách aplikační architektury směrem k otevřenosti. Výzvou pak bude sladit obchodní očekávání a jim odpovídající cloudová flexibilní řešení s požadavky na bezpečnost a řízení rizik.

Odvahu zmiňuje i Hana Součková. Firmám radí, aby se nebály, dávaly si ambiciózní cíle a udržely si motivaci neustále inovovat. „Pokud chceme v prostředí silné zahraniční konkurence uspět, měli bychom být i o krok napřed v porozumění, co nám digitalizace i akcelerační ekonomika mohou přinést. Jinými slovy vystoupit ze stínu staré IT logiky, že to je taková černá skříňka, která občas něco udělá, ale přistoupit k tomu tak, že IT už se stává byznysovou službou, která by měla podporovat obchodní cíle firmy.“

Kontakt pro média:
Dominik Ježek, +420 720 034 071, dominik.jezek@sap.com

O společnosti SAP

Strategií společnosti SAP je pomoci každé firmě fungovat jako inteligentní podnik. Jako lídr na trhu podnikového aplikačního softwaru pomáhá SAP firmám všech velikostí a ve všech odvětvích fungovat co nejlépe: Zákazníci společnosti SAP vytvářejí 87 % celkového světového obchodu. Technologie strojového učení, internetu věcí (IoT) a pokročilé analytiky v SAP pomáhají proměnit podnikání zákazníků v inteligentní podniky. SAP pomáhá lidem a organizacím získat přehled o podnikání a podporuje spolupráci, která jim pomáhá udržet si náskok před konkurencí. SAP zjednodušuje podnikové technologie, aby mohli klienti využívat software SAP tak, jak chtějí. Komplexní sada aplikací a služeb SAP umožňuje zákazníkům z 25 odvětví po celém světě fungovat ziskově, neustále se přizpůsobovat a měnit věci k lepšímu. Díky globální síti zákazníků, partnerů, zaměstnanců a lídrů pomáhá SAP světu lépe fungovat a zlepšovat životy lidí. Další informace naleznete na www.sap.com.

# # #

Tento dokument obsahuje výhledová prohlášení, což jsou předpovědi, projekce nebo jiná prohlášení o budoucích událostech. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních, prognózách a předpokladech, které podléhají rizikům a nejistotám, jež mohou způsobit, že se skutečné výsledky a výstupy budou podstatně lišit.  Další informace týkající se těchto rizik a nejistot lze nalézt v našich dokumentech předložených americké Komisi pro cenné papíry (SEC), mimo jiné v části Rizikové faktory ve výroční zprávě společnosti SAP na formuláři 20-F za rok 2020.


© 2022 SAP SE. Všechna práva vyhrazena.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright.
Pro zákazníky, kteří mají zájem dozvědět se více o produktech SAP:

Globální zákaznické centrum: +49 180 534-34-24

Pouze pro Spojené státy: 1 (800) 872-1SAP (1-800-872-1727)
 
Prohlášení společnosti SAP o ochraně osobních údajů najdete zde. Pokud jste tuto tiskovou zprávu obdrželi do e-mailu a chcete se odhlásit z našeho mailing listu, napište prosím na press@sap.com a do předmětu napište „Unsubscribe“.

Označeno pod: ,

Back to top