Karel Kuklík / Fotografický dialog s krajinou

Karel Kuklík / Fotografický dialog s krajinou
Galerie hlavního města Prahy
Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1
7. 2. 2017 – 14. 5. 2017
út–ne 10:00–18:00, čt 10:00–20:00
Kurátorka a koncepce výstavy: Pavlína Vogelová
Karel Kuklík (*7. března 1937, Praha) promítá do své fotografické tvorby osobní vztah ke krajině, umění, životu. Vztah transformovaný do metafyzického podobenství fantazijní asociace, zasluhující respekt, soustředění a čas. Zachycené výseky krajin v Kuklíkových fotografiích a velkoformátových kontaktech vyzařují energií nabité silové pole a vědomí nepřetržité oscilace hmot, odehrávající se zcela mimo lidská snažení. Obrazy, akcentující krajinu věčného neklidu ve své přirozenosti, čistotě a niternosti, právem náleží k důležitým a neodmyslitelným mezníkům české fotografie.
Výstava je cíleně zaměřena na fotografickou tvorbu Karla Kuklíka, výrazně ovlivněnou těsným sepětím s českým výtvarným prostředím šedesátých let minulého století. Je to ohlédnutí za impulzy nabitým obdobím, kdy Kuklík sám sebe hledá a nachází ve fotografickém světě. Pohybuje se v okruhu historiků a teoretiků umění Františka Šmejkala (1937–1988), Jiřího Padrty (1929–1978) nebo Miroslava Lamače (1928–1992), stejně tak umělců jako např. Jana Koblasy (*1932), Jiřího Valenty (1936–1991), Aleše Veselého (1935–2015), Čestmíra Kafky (1922–1988), Jiřího Johna (1923–1972), Antonína Tomalíka (1939–1968), Zbyňka Sekala (1923–1998), Evy Kmentové (1928–1980), Františka Hudečka (1909–1990), Emily Medkové (1928–1985), Mikuláše Medka (1926–1974), Dagmar Hochové (1926–2012) a řady dalších. Pro výtvarníky, ale i pro umělecké časopisy Výtvarná práce a Výtvarné umění fotografuje umělecká díla, portréty i zákoutí ateliérů. Zabývá se fotografickou dokumentací dění na tehdejší výtvarné umělecké scéně. Pro Kuklíka představuje toto období silně koncentrovanou a soustředěnou práci, absolutní ponor do fotografie.
Cestu k fotografii však neměl Karel Kuklík přímou. Podepsal se na tom systém školství padesátých let. Karel Kuklík se vyučil automechanikem, ale cestu k fotografii nevzdal. V roce 1959 se stal členem fotoamatérského klubu ČKD Stalingrad, jehož kořeny vedou k legendárnímu prvnímu Českému klubu
fotografů amatérů, založenému 19. srpna 1889, v čele s Jindřichem Eckertem (1833–1905) a Jakubem Husníkem (1837–1916). V padesátých letech byl klub přejmenován na Fotoklub Revolučního odborového hnutí ČKD Stalingrad Praha. Mezi jeho členy najdeme např. Jana Lukase, Miroslava Jodase, Dušana Šimánka nebo Ivo Gila. V letech 1960–1964 dostal Karel Kuklík příležitost pracovat jako fotolaborant ve Státním ústavu památkové péče a ochrany v Praze, kde mimo jiné kopíroval negativy Karla Plicky (1894–1987) a dalších významných fotografů. V roce 1964 si Kuklík doplňuje fotografické vzdělání, získává výuční list u družstva Fotografia a začíná vlastní kariéru nezávislého fotografa. Celoživotně se do hledáčku jeho zájmu paralelně dostává především krajina na Šumavě a na Třeboňsku, ale i městská krajina, hřbitovy, dvory, dvorky a věci transcendentální povahy. Při svobodném povolání fotografa se ovšem nevyhnul ani zakázkové, dokumentační a komerční tvorbě.
Kuklíkův dialog s krajinou můžeme charakterizovat jako záměrný celoživotní dramaturgický koncept fotografického přístupu. V revizi vlastního myšlení modifikuje elementy porozumění v souvztažnostech bytí. Své fotografické krajiny zahaluje tajemstvím, a pozvolna, v náznacích odkrývá a předkládá pozornému divákovi jejich smysl a významy skryté pod povrchem. Směřuje k dialogu mezi fotografickým viděním a náhledem do prostorových i mentálních krajin.
Krajina představuje pro Karla Kuklíka dramaturgickou spirálu v přístupu k celoživotně rozpracovaným fotografickým cyklům. Vnímá je jako otevřený prostor principu bytí, času světa, pravdy a krásy samé o sobě. Jeho fotografie zachycují hledání vnitřní rovnováhy ve vypjatých a zmařených nadějích při pozorování zblízka. Viz například cykly Zamořená krajina (1959–1964), Krajina naděje (1963–1964), Krajina poznání (1964), Ztroskotání (1964). Kuklíkova fotografická obrazotvornost krajiny zde dostává filozofický rozměr. Minimum akce, imprese a viděná skutečnost jsou často vykresleny do nejmenšího detailu, kde každý tvar, výjev má svůj specifický význam. Motivy lesů, trávy, polí pojímají intimnost krajiny v měnících se atmosférických podmínkách. Souznějí s psychologizací daného časoprostoru. Podobné výpravy do krajin Karel Kuklík později podnikal i se svými přáteli z fotoskupiny Český dřevák. Skupinu Český dřevák založili v roce 2000 Karel Kuklík, Jaroslav Beneš, Bohumír Prokůpek a Jan Reich. V roce 2002 se ke skupině připojil Tomáš Rasl a v roce 2003 Petr Helbich.
Paralelně s přírodními tématy se do hledáčku Kuklíkova fotoaparátu dostává i městská krajina a sakrální tematika hřbitovů, náhrobků, opuštěných poničených soch. Až na pár ojedinělých výjimek – viz snímek Na Františku (1955) – Kuklík ve svých fotografiích zcela eliminuje zobrazení člověka. Fotografický hledáček
zaměřuje na městský půvab omšelosti a chátrání, na stavy uvnitř imaginárního času města, dvorů i věcí obyčejných. Úplná absence fabulace, příběhů, které si můžeme jen domýšlet, vyjevuje nové hlubinné vztahy mezi smysly a imaginací.
Důležitou ochranu před duchovním a morálním rozkladem představuje krajina Umění. Prolínání výtvarných tendencí s fotografií, které intenzivněji vnímáme již od avantgardních dvacátých let, modifikoval poválečný časoprostor do strukturálně expresivní fotografie. Generačním součinitelem mladé poválečné generace padesátých a šedesátých let se stala existencionální úzkost a zjevná tendence ke zduchovňování, hledání individuálního výrazu a přesahu sebe samých.
Pro Kuklíka se stává klíčovou linií imaginace v modu přírodního lyrismu. V paralelách fotografického dozrávání a vnímání prolínajících se vztahů fotografie a výtvarného umění šedesátých let neskrývá obdiv, tvůrčí souznění i inspiraci, jimiž ho naplňují Jan Zrzavý, Robert Piesen či Jiří John. Podobně jako například Jiří John pracuje s matérií stavů duše, je Kuklík fascinován hmotou přírody, fotogenií nuancí tvarů, světel a stínů krajiny v zákonité linii souhry rozumu–řemesla–citu a imaginace, stejně tak i trpělivosti a důkladnosti.
Pražská výtvarná scéna šedesátých let byla ponořena do surrealismu, abstrakce, metamorfóz hmoty. Karel Kuklík náležel spíše ke stoupencům strukturální nefigurace, k informelu, imaginativnímu umění. Poučen surrealismem, ale i postsurrealistickými přístupy například Františka Muziky (1900–1974) nebo Zdenka Sklenáře (1910–1986), našel svůj osobitý rejstřík vizuálního sdělení. Zaměřil se na přírodní symboliku, umožňující útěk do fascinace vnitřní svobodou, do vlastních imaginativních krajin. Převádí je však do svého vlastního transcendentního modu, když akcentuje obraz přírody nesoucí v sobě znaky, symboly, stopy posvátna. Do fotografií otiskuje nejniternější obraz dané reality, například detail vrásnění kamene, stébla trav, odlesk vodní hladiny či tajemné struktury městských zdí a zákoutí; to vše jsou znaky konkrétna, tedy znaky transcendence. Důkazy prožité reality, jíž protéká čas v hmotné i duchovní rovině ve své konkrétnosti, fotografické věrnosti a hloubce výpovědní věcnosti.
Výstava je poctou Karlu Kuklíkovi k jeho osmdesátým narozeninám. Je oslavou života, oslavou přítomnosti, lidskosti a souznění s přírodními zákony. Vypovídá o stálé platnosti nazírání na svět, na prostředí, v němž žijeme, na čas, na nepostradatelnost múzy kolem nás. Vypovídá o světle i tmě člověka v určitém kontrapunktu k civilizaci nových a jiných krajin.
Pavlína Vogelová
Biografie: Karel Kuklík (*7. 3. 1937, Praha)
1954 vyučen automechanikem
1954–1959 automechanik / Dopravní úřad spojů
1959 členství ve fotoklubu ČKD Stalingrad
1960–1964 odborný laborant / Státní ústav památkové péče a ochrany přírody v Praze
1960–1969 spolupráce s časopisy Výtvarné umění, Výtvarná práce, s Literárními novinami a dalšími, fotografování plastik, obrazů, výstav, výtvarných ateliérů a portrétů umělců
1962 maturita na večerní jedenáctiletce
1964 výuční list fotografa v družstvu Fotografia
od 1964 fotograf ve svobodném povolání
1967 člen Svazu československých výtvarných umělců
70. léta spolupráce s nakladatelstvími Odeon, Panorama, Pressfoto, Obchodní tiskárny Kolín
1985 výroční cena nakladatelství Panorama, čestné uznání ministerstva kultury
1986 člen Svazu českých výtvarných umělců
1989 člen Aktivu volné fotografie (PHP)
1990 člen Asociace fotografů, v letech 1991–1998 místopředseda správní rady
2000 spoluzakladatel fotografické skupiny Český dřevák (2000–2008)
Zastoupení ve sbírkách
Museum of Fine Arts, Houston
The Museum of Modern Art, New York
Bibliothèque Nationale de France, Paris
Galerie hlavního města Prahy
Národní galerie v Praze
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Moravská galerie v Brně
Národní muzeum fotografie, Jindřichův Hradec
Muzeum Šumavy, Kašperské Hory
Samostatné výstavy (výběr)
1959 Karel Kuklík – Oldřich Tocauer, Praha, Klub fotoamatérů ČKD Stalingrad
1963 Fotografie Karla Kuklíka, Mladá Boleslav, výstavní síň Na Karmeli
1966 Fotografie Karla Kuklíka z let 1958–1965, Praha, Československý spisovatel
1967 Karel Kuklík, Brno, Kabinet fotografie Jaromíra Funkeho
1968 Karel Kuklík, Praha, Mánes – Galerie mladých
1979 Karel Kuklík, Praha, Galerie hlavního města Prahy
1980 Karel Kuklík – Fotografie, Roudnice nad Labem, Oblastní galerie výtvarných umění
1981 Šumava, Kašperské Hory, Muzeum Šumavy
1984 Šumava, Praha, Foma
1987 Karel Kuklík – Fotografie, Brno, Dům pánů z Kunštátu
1991 Krajina, Praha, Foma
1992 Šumavská krajina, Německo, Freyung, Galerie Wolfstein
1996 Šumava, Německo, Esslingen am Neckar
1996 Portréty a ateliéry šedesátých let, Praha, galerie Atrium na Žižkově
1997 Krajina podle Kuklíka, Praha, Pražský dům fotografie
1997 Fotografie z let 1959–1996, Praha, České muzeum výtvarných umění
1997 Karel Kuklík – Grant Prahy 1997, Praha, Komorní galerie Domu fotografie J. Sudka
1997 Karel Kuklík – Bohumír Prokůpek. Krajina intimní prostor, Praha, Pražský dům fotografie
1997 Fotografie Karla Kuklíka z let 1959–1996, Cheb, galerie G4
2004 Karel Kuklík. Krajina návratů, České Budějovice, Alšova jihočeská galerie
2007 Karel Kuklík. Vzpomínka na SSSR, Kladno, Malá galerie České spořitelny
2008 Karel Kuklík, Praha, Klub Koníček Ivana Havla, restaurace Lucerna
2009 Karel Kuklík a Richard Homola, Praha – Město návratů, Cheb, galerie G4
2011 Karel Kuklík. Dvůr I a II, Kladno, Malá galerie České spořitelny
2012 Karel Kuklík, Krajina návratů, Kladno, Malá galerie České spořitelny
Skupinové výstavy (výběr)
1960 Konfrontace II, Praha, Ateliér Aleše Veselého
1964 Výstava Československého užitého umění, Finsko
1965 Konfrontace III, Praha, Alšova síň
1966 Aktuální tendence českého umění, Praha, Obecní dům
Surrealismus a fotografie, Brno, Dům pánů z Kunštátu
Surrealismus a fotografie, Německo, Essen, Museum Folkwang
1968 Tři českoslovenští fotografové (Emila Medková, Čestmír Krátký, Karel Kuklík), Polsko, Krakov, Nová Huť
1982 Aktuální fotografie, Brno, Moravská galerie v Brně
1988 Město, Brno, Dům umění města Brna
1989 Výtvarní umělci ve fotografii (1848–1989), Praha, Národní galerie
1989 Československá fotografie 1945–1989, Praha, Valdštejnská jízdárna
1991 Český informel, Praha, Galerie Václava Špály
1996 Surrealistické incidence, Praha, Pražský dům fotografie
1997 Detail, Praha, Národní technické muzeum
2000 Proměny Prahy, Praha, Staroměstská radnice
2001 Tvář naší země, Praha, Pražský hrad
2001 Český dřevák, Cheb, galerie G4
2001 Fotografie jako umění v Československu, Brno, Moravská galerie v Brně
2002 Známé tváře, Praha, Staroměstská radnice
2003 Umění je abstrakce – Česká vizuální kultura 60. let, Praha, Jízdárna Pražského hradu; Brno, Moravská galerie v Brně; Olomouc, Muzeum umění
2003 Zlatý fond 2003, Jindřichův Hradec, Národní muzeum fotografie
2004 Český dřevák, Kladno, Malá galerie České spořitelny
2005 Česká fotografie 20. století, Praha, Městská knihovna
2006 Český dřevák, Cheb, galerie G4
České umění 20. století, Hluboká nad Vltavou, Alšova jihočeská galerie
2007 Český dřevák, Vídeň, Galerie auf der Pawlatsche
2008 Český dřevák, Hradec Králové, výstavní síň Foma Bohemia
Neregulováno. Prales ve fotografii, Brno, Moravská galerie v Brně
Třetí strana zdi, Brno, Moravská galerie v Brně
2009 Český dřevák, Mělník, Regionální muzeum
2010 Český dřevák a jeho host, Polsko, Katowice, Galerie Pusta
Přírůstky Alšovy jihočeské galerie 2000–2010, Hluboká nad Vltavou, Alšova jihočeská galerie
2011 Rothmayerka: Karel Kuklík, Jaroslav Beneš, Richard Homola, Tomáš Rasl, Tomáš Balej, Kladno, Malá galerie České spořitelny
2014 W Ogrodze Rothmayera: Karel Kuklík, Jaroslav Beneš, Tomáš Rasl, Tomáš Balej, Wojciech Zawadzki, Polsko, Jelenia Góra, Galeria Korytarz
Fotografická portfolia
Dvůr 1976–1978, 1979
Krajina návratů II 1973–1980, 1981
Grébovka 1974, 1993
Šumava – variace na téma, 1995
Autorské publikace
Karel Kuklík: Šumava. Praha, Panorama, 1984
Karel Kuklík: České a moravské rybníky. Praha, Pressfoto, 1988
Karel Kuklík: Český Krumlov. Praha, Pressfoto, 1992
Karel Kuklík: Šumava. Praha, nakladatelství Kuklik, 1996
Jan Kříž: Karel Kuklík. Praha, České muzeum výtvarných umění, 1997
Karel Kuklík: Praha 1997–1998. Katalog grantu Prahy, 1998
Karel Kuklík: Krajiny návratů. Praha, nakladatelství Kuklik, 2004
Karel Kuklík / Fotografický dialog s krajinou
7. 2.–14. 5. 2017
Kurátorka a koncepce výstavy: Pavlína Vogelová
Koordinátorka výstavy: Olga Malá
Grafické a architektonické řešení: Filip Skalák
Anglický překlad: Irma Charvátová
Jazyková spolupráce: Kateřina Tlachová
Instalace a produkce, vedoucí: Diana Brabcová
PR a marketing, vedoucí: Michaela Vrchotová
Vzdělávací programy, vedoucí: Lucie Haškovcová
Rámování a paspartování: Věra Parkánová, Blanka Škodová
Mediální partneři: Art&Antiques, Art for Good, ArtMap, Český rozhlas, PRAGUEEVENTSCALENDAR, PROTIŠEDI.CZ, Radio 1
Místo konání: Dům fotografie, Revoluční 5, Praha 1
Termín konání: 7. 2. 2017 – 14. 5. 2017
Otvírací doba: út–ne 10:00–18:00, čt 10:00–20:00
Vstupné: 120 Kč plné (dospělí) / 60 Kč snížené (studenti) / 30 Kč (senioři)
Michaela Vrchotová, www.ghmp.cz